پرایمر

پس از روزها تلاش برای انتخاب رنگ مناسب اکنون زمان شروع کار است. اما قبل از اینکه پارچه ای را به زمین بیندازید و غلتکی را بردارید، باید مطمئن شوید که دیوار هایتان آماده رنگ آمیزی است یا نه؟ احتمالا به فکر پرایمر باشید؟ چرا به پرایمر نیاز داریم؟  دقیقاً پرایمر چیست و چگونه یک پرایمر مناسب را انتخاب می کنید؟ ما به کمک کارشناسان به سوالاتتان پاسخ می دهیم.

گرت هایفیلد، سرپرست تحقیق و توسعه فنی برند رنگ مستقر در بریتانیا، می گوید: «از برخی جهات، پوشش پرایمر مهمترین بخش دکوراسیون است. این به این دلیل است که پرایمر سه کار کلیدی را انجام می دهد: یکی، اطمینان حاصل می کند که رنگ واقعاً به هر چیزی که از آن استفاده می کنید می چسبد – که اگر روی چوب یا فلز نقاشی می کنید بسیار مهم است. دو، هر گونه بی نظمی سطحی را یکنواخت و صاف می کند. و سوم، پایه ای مات برای رنگ انتخابی شما فراهم می کند و باعث می شود که غنی تر و روشن تر به نظر برسد.

پرایمر مناسب

پرایمر همیشه در هر پروژه نقاشی ضروری نیست. برای اینکه بدانید چه زمانی باید از پرایمر استفاده کنید، ابتدا باید بدانید که چه نوع پرایمرهایی در دسترس هستند و برای چه منظوری استفاده می شوند. بهترین راه برای درک کاربردهای مورد نظر آنها این است که ابتدا آنها را بر اساس دسته ها بررسی کنید.

پرایمر دیوار خشک

دیوار خشک بسیار متخلخل است و رنگ را مانند یک اسفنج خیس می کند و باعث می شود در برخی مناطق بهتر از قسمت های دیگر پوشش داده شود. به خصوص زمانی که اتصالات گلی دیوار خشک را با مناطق اطراف مقایسه می کنید. سطوح متخلخل مانند گل دیوار خشک باعث ایجاد تفاوت های قابل مشاهده در درخشش نهایی رنگ شما می شود.

برای کمک به دستیابی به ظاهری ثابت با پوشش نهایی خود، هنگام رنگ آمیزی دیوار خشک جدید یا روی تکه های دیوار خشک، همیشه ایده خوبی است که ابتدا از یک پرایمر استفاده کنید و علاوه بر این، استفاده از یک پرایمر دیوار خشک با کیفیت معمولاً به ازای هر گالن بسیار کمتر از استفاده از چندین لایه رنگ لاتکس داخلی با کیفیت است.

پرایمر چوب

چوب از جمله بسترهای دشوارتر برای چسباندن پوشش رویی رنگ است. در گذشته، هیچ جایگزینی برای یک پرایمر خوب با پایه روغن با سرعت خشک شدن آهسته بر روی چوب وجود نداشت. مدت زمان زیادی طول می کشد تا خشک شود و زمان زیادی برای خیساندن آن در چوب وجود دارد و بهتر از هر نوع پرایمر دیگری به چوب می چسبد.

اگرچه پرایمر روغنی قدیمی هنوز بهترین گزینه برای این کاربرد است، هیچ کس دوست ندارد قبل از اینکه بتواند پرایمر را پوشش دهد، 24 ساعت صبر کند تا خشک شود. بنابراین تولیدکنندگان رنگ فناوری جدید و سریع‌تر خشک شدن را در محصولات روغنی و لاتکس توسعه داده‌اند که به سرعت خشک می‌شوند و در عین حال به چسبندگی مناسب پوشش بالایی رنگ شما کمک می‌کنند.

اگر مشکلی ندارید که منتظر زمان خشک شدن آهسته باشید و از زحمت کار با محصولات پاک کننده حلال ناراحت نیستید، ما همیشه پرایمر چوب بر پایه روغن را توصیه می کنیم. اگر آن دردسرها را نمی‌خواهید، اما مجبورید چوب‌ را رنگ کنید، هنوز ارزش زمان گذاشتن برای استفاده از پرایمر چوب لاتکس با کیفیت را قبل از استفاده از پوشش‌های پایانی خود دارد.

پرایمر بنایی

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا بهتر است قبل از رنگ آمیزی یک پرایمر بنایی استفاده کنید.

برخی از سطوح بنایی ممکن است سطح pH بالایی داشته باشند که اگر رنگ را مستقیماً روی سطح بمالید باعث ایجاد مشکلات چسبندگی می شود. یک پرایمر بنایی با کیفیت به شما این امکان را می دهد که با خیال راحت در محدوده وسیع تری از سطوح pH بدون خطر از دست دادن چسبندگی رنگ کنید.

پرایمر ضد لک

انواع مختلفی از پرایمرهای لکه‌گیر برای مصارف خاص وجود دارد، اما برخی از موقعیت‌های رایج‌تر که استفاده از آن‌ها ضروری است عبارتند از: حفظ لکه‌های آب و دود

پرایمر باندینگ

برخی از سطوح به ویژه “صاف” هستند و حتی برای بهترین پرایمرها هنگام تلاش برای چسباندن یک پوشش به آنها، چالشی منحصر به فرد ایجاد می کنند. برخی از نمونه‌ها می‌توانند روکش‌های فلزی با روکش کارخانه، کاشی‌های سرامیکی، بلوک‌های لعاب‌دار، کرکره‌های پلاستیکی و وینیل، و سطوح با روکش براق بالا باشند.

اگر پرایمر باندینگ مناسبی را برای کاربرد خود انتخاب کنید، به احتمال زیاد چسبندگی بالایی از پوشش نهایی خود به سطح خواهید داشت.

پرایمر رنگ چیست؟

ممکن است استفاده از پرایمر رنگ یکی از مراحل غیر ضروری در رنگ آمیزی ساختمان باشد. پرایمر رنگ برای محافظت، آب بندی و آماده سازی محیط و وسایل شما برای رنگ آمیزی استفاده می شود. پرایمر می تواند به فضای شما کمک کند بهتر به نظر برسد و دوام بیشتری داشته باشد. هنگام آماده کردن دیوارها، سقف ها و هر چیز دیگری که ممکن است رنگ آمیزی کنید، با استفاده از پرایمر رنگ احتمال خرد شدن رنگ شما کمتر است.

پرایمر قبل از رنگ کاری، به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند و به سطح کار، روکش صاف و صیقلی می دهد. همچنین به عنوان یک چسب به رنگ شما عمل می کند. این باعث می شود رنگ شما سریعتر به دیوارها بچسبد و بهتر خشک شود.

زمان استفاده از پرایمر رنگ

سطحی که نقاشی می کنید لکه شده است

اگر قصد دارید سقف خود را با رنگ جدید رنگ آمیزی کنید، اما نشتی داشتید و لکه آب وجود داشت، قطعاً ابتدا باید سطح را آستر کنید. اگر سطح را آستر کاری نکنید، احتمال زیادی وجود دارد که لکه از طریق رنگ آمیزی جدید شما نمایان شود. بیشتر لکه ها مانند آب و کپک می توانند از رنگ نفوذ کنند. استفاده از پرایمر، در واقع می تواند کپک را از بین ببرد و در عین حال لکه های بزرگ را بپوشاند.

شما در حال نقاشی روی فلز هستید

فلز دارای سطح صاف و غیرعادی برای رنگ است. هنگامی که سطوح صاف هستند، افزودن رنگ، به ویژه رنگ های پایه آب، احتمال تراشیده شدن بیشتری دارد. با افزودن پرایمر قبل از رنگ‌آمیزی، پوشش (یا لایه‌های) رنگی که استفاده می‌کنید چیزی برای چسبیدن خواهد داشت. افزودن پرایمر بر روی سطوحی مانند فلز نیز احتمال زنگ زدگی سطح را در طول زمان کاهش می دهد و باعث صرفه جویی در هزینه می شود.

شما در حال تغییر از رنگ روغنی به لاتکس هستید

تغییر در بافت قطعا می تواند دلیلی برای استفاده از پرایمر باشد. رنگ های روغنی معمولاً براق تر از لاتکس هستند. با توجه به آنچه گفته شد، استفاده از رنگ پایه آب برای عبور از روغن، بدون پرایمر کار نخواهد کرد. درخشندگی رنگ روغنی برای چسباندن به چیزی شبیه پرایمر نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین رنگ روغن و آب چیست؟

شما رنگ را به طور چشمگیری تغییر می دهید

اگر قصد دارید دیوار “سبز جنگلی” خود را به “جغد خاکستری” تغییر دهید، قطعاً باید از پرایمر استفاده کنید. رنگ آمیزی روی رنگ های تیره به منظور روشن کردن فضا کار آسانی نیست. استفاده از پرایمر تضمین می کند که رنگ قبلی به طور چشمگیری کمرنگتر شود و لایه های رنگ مورد نیاز برای پوشاندن سطح  را کمتر می کند.

شما در حال نقاشی روی دیوار خشک جدید هستید

دیوارهای خشکی که پرایم نشده اند، خیلی سریع رنگ شما را از بین می برند. دیوار خشک جدید زمانی که آماده نشده است بافتی شبیه اسفنج ایجاد می کند و نه تنها می تواند شما را مجبور به استفاده از یک تن رنگ کند، بلکه ظاهری ناهموار بر روی دیوارها یا سقف شما ایجاد می کند.

قطعا با خواندن دلایل بالا بیشتر متوجه می شوید که چرا به پرایمر نیاز داریم؟

استفاده از پرایمر در چوب

پرایمر چوب

پرایمر ها متفاوت هستند و برای هر سطحی پرایمر مناسب خود استفاده می شود. با این حال چندین نوع پرایمر چوب موجود است که هر کدام کارهای متفاوتی انجام می دهند. اگر با چوب‌های سخت یا چوب‌های نرم سروکار دارید، با یک پرایمری شروع کنید تا مطمئن شوید که لکه‌های رزین از بین نمی‌روند. پس از خشک شدن، به سراغ پرایمری بروید که برای محل چوبی که می خواهید نقاشی کنید، فرموله شده است. پرایمر و لایه زیرین چوب بیرونی خشک می‌شود تا سطح انعطاف‌پذیرتری داشته باشد تا چوب منبسط و منقبض شود، در حالی که قابلیت تنفس اضافه‌شده از گیر افتادن رطوبت در داخل چوب، که می‌تواند باعث تاول زدن و حباب زدن رنگ شود، جلوگیری می‌کند. پرایمر و زیرپوش چوبی داخلی به این همه عملکرد نیاز ندارد. در عوض، عمدتاً به منظور ایجاد چسبندگی خوب است. پرایمر و زیرپوش چوبی به رنگ کمک می کند تا در برابر سایش و پارگی ناشی از راه رفتن مقاومت کند.

رنگ آمیزی آجر، سنگ یا بتن

شما باید یک پرایمر فرموله شده برای مواد متخلخل را بخرید. ذرات رزین در پرایمر سنگ تراشی واقعاً بسیار ریز هستند، بنابراین می توانند به داخل بتن یا آجر یا سنگ نفوذ کنند و یک لایه واقعاً جامد برای رنگ در بالا ایجاد کنند. اینجاست که می فهمید چرا به پرایمر نیاز داریم.

و در نهایت، پرایمر فلزی وجود دارد که با مواد ضد زنگ ساخته شده است.

نحوه استفاده واقعی از پرایمر

جدا از موارد توضیح داده شده روی قوطی و استفاده از دستورالهمل های آن حتما از صاف بودن سطح کار مطمئن شوید. برای این کار از سمباده استفاده کنید. قسمت های پوسته شده یا زنگ زده یا سایر ریزه ها را سمباده بزنید. هیچ وقت عجله نکنید صبر کنید پرایمر کاملا خشک شود سپس با خیال راحت شروع به رنگ آمیزی کنید.

محصولات مرتبط افکس را ببینید: پرایمر پوراکریل بتک