اگر شما هم جز افرادی هستید که در مورد استفاده از پاک کننده های رنگ ( رنگ بر چوب ) و نحوه پاک کردن رنگ از روی چوب سوال دارید وارد صفحه مناسبی شده اید. در اینجا برخی از اطلاعات عملی در مورد جدا کردن رنگ از چوب و انواع رنگ بر چوب وجود دارد که برای کمک به شما در انتخاب محصول مناسب طراحی شده است.

همه می‌دانند که ساده‌ترین راه برای جوان‌سازی سطحی خسته، پوشاندن یک لایه رنگ تازه است. با این حال، در نهایت، تمام رنگ های جدید به رنگ قدیمی تبدیل می شوند. راه ایده آل برای شروع دوباره رنگ آمیزی پاک کردن رنگ از روی چوب قدیمی است.

رنگ می تواند با گذشت زمان محو شود، خش بیافتد و کنده شود، که این موارد شما را برای یک پروژه نقاشی جدید ترغیب می کند. اما قبل از اینکه بتوانید سطح چوبی خود را رنگ کنید. باید یاد بگیرید که چگونه رنگ را از روی چوب پاک کنید. رنگ کردن روی رنگ قدیمی که در حال کنده شدن یا خرد شدن است، کار درستی نیست.

می‌توانید برای جدا کردن رنگ از چوب از یک رنگبر شیمیایی استفاده کنید، اگرچه اگر می‌خواهید یک روکش کاملاً تمیز داشته باشید، باید یک اسکرابر رنگ و سنباده در دسترس داشته باشید. برخی از سطوح دارای چندین لایه رنگ هستند که قبل از اینکه بتوانید روی ماده زیرین کار کنید باید پاک شوند، بنابراین لازم است که در مراحل حذف رنگ صبور باشید.

بیشتر بخوانید: روش های پاک کردن لکه رنگ از فرش

نحوه پاک کردن رنگ از چوب

رنگ چه نوع چوبی را می توان پاک کرد؟

شما می توانید هر نوع چوبی را با پاک کننده های رنگ یا به اصطلاح رنگ بر چوب، حتی چوب های بسیار حکاکی شده را تا زمانی که از محصولات و مواد مناسب استفاده کنید و دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید را پاک کنید.

 چوب هایی از قبیل

  • مبلمان فضای باز و داخلی
  • دربهای خارجی و داخلی و چهارچوب درها
  • نرده و نرده پله
  • مبلمان آنتیک و قدیمی
  • قاب و رکاب پنجره
  • تخته های کف
  • کفپوش پارکت
  • مبلمان توکار
  • و …

بهترین راه برای پاک کردن رنگ از روی چوب چیست؟

سه روش متداول برای جدا کردن رنگ از چوب عبارتند از: حرارت دادن، پاک کننده های شیمیایی، سنباده زدن.

 تعداد انگشت شماری از محصولات مختلف برای هر یک از این روش ها وجود دارد. برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه چه رویکردی را انتخاب کنید، گزینه های زیر را ارائه کرده ایم. دستورالعمل‌های گام به گام را برای راهنمایی شما در هر مرحله از فرآیند به اشتراک گذاشته‌ایم.

  • قبل از پاک کردن رنگ، چوب را بررسی کنید

جدا کردن رنگ از روی چوب

قبل از خرید پاک کننده رنگ یا آماده کردن محل، چوبی را که با آن کار می کنید بررسی کنید. اگر چوب پوسیده، ترک خورده یا به شدت آسیب دیده باشد، پاک کردن رنگ فایده ای ندارد. چوب را از نظر پوسیدگی، گرد و غبار، قارچ یا کپک زدگی بررسی کنید. پوسیدگی مرطوب در مناطقی که مستعد رطوبت یا رطوبت زیاد هستند شایع است و اغلب می تواند با تاب برداشتن یا علائم انقباض نشان داده شود. ترک‌های بزرگ چوب باید فوراً برطرف شوند، اگرچه ترک‌های کوچک‌تر را می‌توان به طور معمول با سنباده و با پرکننده چوب تعمیر کرد.

یکی از روش های ارزش گذاری چوب این است که بفهمید چوب لاک زده شده است یا فقط رنگ دارد، برای بررسی این مورد یک قسمت مخفی مانند داخل کشو را با اسکرابر پاک کنید اگر زیر رنگ لاک وجود داشت پس این چوب با ارزش است در غیر اینصورت ارزش بازسازی را ندارد.

  • تصمیم بگیرید که آیا خودتان انجام دهید یا به یک متخصص بسپارید

همیشه بهتر است از قبل تعیین کنید که می خواهید خودتان این کار را به عهده بگیرید یا به متخصص بسپارید

اگر قطعاتی که می‌خواهید به راحتی جدا شوند (مانند درها، پنجره‌ها یا مبلمان) و دارای جزئیات پیچیده هستند برای یک متخصص بفرستید. حرفه ای ها از این خمره های مخصوص برای خیس کردن کل قطعات در پاک کننده های رنگ مایع استفاده می کنند تا نتایج سریع تر و کامل تر داشته باشند.

اگر تزئینات یا دیوارپوش خانه ای دارید که باید به سرعت پاک شود، یا اگر رنگ سربی دارید و نمی توانید آن را با خیال راحت پاک کنید، یک متخصص واجد شرایط برای انجام آن در محل بیاورید.

اما اگر خودتان کار بلد هستید می توانید شروع به کار کنید.

با خیال راحت کار کنید

در حالی که فرمول دقیق بسته به سازنده و حتی بین محصولات مختلف می تواند متفاوت باشد، رنگ بر پایه سرب در خانه هایی که قبل از سال 1978 ساخته شده بودند استفاده می شد. هنوز در برخی از خانه ها وجود دارد، بنابراین قبل از اقدام به حذف رنگ موجود، سرب را آزمایش کنید.

پاک کننده رنگ ( رنگ بر چوب ) نیز مجموعه ای از نگرانی های ایمنی خود را دارد: این محصولات معمولاً با مواد شیمیایی قوی ساخته می شوند که برای حذف رنگ از چوب و سایر سطوح طراحی شده اند. قبل از استفاده از پاک کننده رنگ، از تهویه مناسب منطقه اطمینان حاصل کنید تا از ایجاد دود جلوگیری شود. همچنین هنگام کار با پاک کننده های رنگ باید از کفش های پنجه بسته، شلوار بلند، پیراهن آستین بلند، دستکش، عینک ایمنی و ماسک استفاده کنید.

  •  ابزارها و رویکرد مناسب برای پروژه را انتخاب کنید

هیتر ها

هیترها از دماهای بالا برای نرم کردن لاک ها یا چندین لایه رنگ استفاده می کنند تا بتوان به راحتی با یک سوهان رنگ را جدا کرد. آنها گرد و غبار را به حداقل می رسانند و می توانند رنگ های سالیان سال قبل را بلند کنند.

معایب: بخار و خطر زغال چوب.

هیتر ها
مواد شیمیایی

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی مایعات، ژل ها یا خمیرهایی هستند که رنگ را حل می کنند. بدون گرد و غبار بدون تراشه رنگ آنها برای جزئیات دقیق، شکل های نامناسب و نقاط برخوردی که ممکن است با تفنگ حرارتی از دست داده باشید ایده آل هستند.

معایب: آنها می توانند نامرتب، بدبو و کند باشند.

سنباده ها

سنباده ها، از جمله دیسک های سنباده برقی و سنباده های تخته ای، رنگ را آسیاب می کنند. آنها برای سطوح بیرونی بزرگ و مسطح عالی هستند، اما، مگر اینکه به جاروبرقی برای جذب گرد و غبار وصل شوند، برای کارهای داخلی و هر چیزی که دارای رنگ مبتنی بر سرب است توصیه نمی شود.

سنباده ها

جایگزینی برای پاک کننده های رنگ

از آنجایی که کار با پاک کننده رنگ بسیار خطرناک است و حتما باید لباس مخصوص پوشید، چندین گزینه جایگزین برای رنگ بر چوب وجود دارد، از جمله تفنگ های حرارتی، سرکه، رنگ پاک کن های مرکباتی و واشرهای فشار و در بعضی موارد از تینر.
  • تفنگ‌های حرارتی یا سشوار صنعتی حرارت زیادی روی رنگ می‌گذارند و باعث ذوب شدن آن می‌شوند و خراشیدن یا سنباده‌کردن آن را آسان‌تر می‌کنند. با این حال، اگر گرما برای مدت طولانی در یک منطقه باقی بماند، تفنگ های حرارتی می توانند باعث آتش سوزی تصادفی شوند. آنها همچنین می توانند میزان بخارات مضر رنگ موجود در هوا را افزایش دهند، بنابراین قبل از استفاده از یکی از این ابزارها مطمئن شوید که منطقه به خوبی تهویه شود.
  • سرکه یک محصول خانگی است که می تواند برای پاک کردن ملایم رنگ استفاده شود، اگرچه به خوبی یک پاک کننده رنگ تجاری کار نمی کند. مزیت استفاده از سرکه ارزان بودن آن و مضر نبودن آن برای محیط زیست است.
  • پاک کننده های رنگ بر پایه مرکبات از ترپن های مشتق شده از گیاهان خاص استفاده می کنند تا رنگ را با فرمولی غیر سمی و زیست تخریب پذیر از بین ببرند. این محصولات هنوز حاوی مقداری مواد شیمیایی هستند که به از بین بردن رنگ کمک می کند، اما بوی شیمیایی قوی مشابه رنگ بردارهای سنتی را ندارند.
  • واشرهای تحت فشار یا دستگاه های رنگ زدا با فشار آب بهترین گزینه برای از بین بردن رنگ نیستند زیرا می توانند به چوب آسیب برسانند. با این حال، می‌توانید از یک واشر فشار روی فشار آب پایین‌تر استفاده کنید تا پوسته‌ها یا تراشه‌های رنگ را بدون استفاده از پاک کننده رنگ پاک کنید. فقط مطمئن شوید که با فشار شوینده در پایین ترین حالت شروع کنید و به تدریج فشار را افزایش دهید تا تنظیم مناسب برای نیازهای خود را پیدا کنید.
  • تینر فوری هرچند روش مناسبی نیست ولی می توانید برای مناطق کوچک از تینر فوری استفاده کنید. مقداری از تینر را روی قسمت رنگی بمالید، رنگ به راحتی از وسیله جدا می شود. تینر فوری ممکن است به سطح آسیب برساند.