رنگ لاتکس جریان غلیظی دارد و رنگ های ضخیم به سختی اعمال می شود. با این حال، رقیق کردن آنها باعث می شود سبک تر و راحت تر اعمال شوند. بنابراین، بیایید کنار هم رقیق کردن رنگ لاتکس را یاد بگیریم.

می توانید رنگ لاتکس را با اضافه کردن آب به آن به نسبت 4 به 1 رقیق کنید (1 قسمت آب – 4 قسمت رنگ).

در حین رقیق کردن، باید لاتکس بیشتری نسبت به ترکیب رقیق کننده (آب) داشته باشید تا از سایه رنگ ناسازگار جلوگیری کنید. پس از افزودن ترکیب رقیق کننده، باید مخلوط را به مدت 5 دقیقه هم بزنید تا قوام و رنگ یکنواختی پیدا کند.

شما نمی توانید رنگ پایه آب را با الکل های معدنی یا ترکیبات رقیق کننده حاوی روغن رقیق کنید. این به این دلیل است که روغن و آب به خوبی با هم مخلوط نمی شوند و می توانند نتیجه کار را خراب کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه مشکلات رنگ لاتکس را حل کنیم؟

نازک کردن رنگ لاتکس

فرمول رقیق کردن رنگ لاتکس

شما باید رنگ لاتکس را به نسبت4 به 1 رقیق کنید (1 قسمت رقیق کننده، 4 قسمت رنگ). اگر رنگ را اسپری کنید، باید آن را بیشتر رقیق کنید. به این دلیل که جریان آن باید سبکتر باشد تا به آرامی از نازل سمپاش خارج شود. اگر از غلتک یا قلم مو برای اعمال آن استفاده می کنید، نیازی به رقیق کردن زیاد آن ندارید.

همچنین می توانید با بررسی راهنمای روی رنگ، نسبت مناسب برای رقیق کردن را پیدا کنید. اکثر برند ها نسبت رقیق کردن را روی ظرف درج می کنند.

در حین نازک کردن رنگ لاتکس، باید ترکیب رقیق کننده را به رنگ اضافه کنید، نه برعکس. یعنی ابتدا رنگ را در یک سطل بریزید و سپس آب اضافه کنید. به این ترتیب می توانید رنگ و جریان را کنترل کنید. اگر رنگ را به رقیق کنننده اضافه کنید، خطر رقیق شدن بیش از حد آن را دارید.

ترکیبات رقیق کننده مورد استفاده:

برای رقیق کردن رنگ پایه آب می توانید از رقیق کننده ها و حلال های مختلف رنگ استفاده کنید. در اینجا بهترین انتخاب ها وجود دارد:

اب

می توانید رنگ لاتکس را با آب رقیق کنید زیرا از آب به عنوان حلال استفاده می کند. بنابراین اگر آب بیشتری اضافه کنید، مقدار حلال روی فرمول افزایش می‌یابد و جریان آن رقیق‌تر می‌شود.

با این حال، برای جلوگیری از رقیق شدن بیش از حد، باید مقدار مناسب آب اضافه کنید.

الکل دناتوره شده

می توانید از مقدار کمی الکل دناتوره شده برای نازک کردن رنگ لاتکس استفاده کنید. الکل دناتوره حاوی الکل در مقادیر زیاد است و الکل می تواند رنگدانه ها را از بایندر جدا کند. بنابراین، اگر بیش از حد از آن استفاده کنید، می توانید آن را خراب کنید.

تینر رنگ

برای نازک کردن رنگ لاتکس می توانید از تینر رنگ پایه آب نیز استفاده کنید. با این حال، نمی‌توانید از تینر رنگ‌های پایه روغن یا تقطیر شده با نفت استفاده کنید زیرا حاوی روغن هستند و جریان و سایه رنگ روکش را از بین می‌برند.

الکل معدنی

الکل های معدنی حاوی روغن های طبیعی درختان و نفت هستند، بنابراین نباید از آن برای رقیق کردن رنگ های پایه آب استفاده کنید. اگر از آن استفاده کنید رنگ و ویسکوزیته آن را خراب می کنید. این کار چسبیدن، خشک شدن و ماندن آن روی مواد را دشوار می کند.

رقیق کننده لاک

شما نباید از رقیق کننده لاک استفاده کنید زیرا برای رقیق کردن لاک طراحی شده است نه رنگ لاتکس!

اگر از رقیق کننده لاک استفاده می کنید، خطر جدا شدن رنگدانه ها را دارید. این به این دلیل است که تینر لاک از حلال هایی مانند استون ساخته شده است. استون برای رقیق کردن روغن ها و رنگدانه های لکه لاک است.

چگونه رنگ لاتکس را رقیق کنیم؟

رقیق کردن رنگ  لاتکس کار سختی نیست، اما باید از نوع و مقدار مناسب آب استفاده کنید.

در اینجا ابزار مورد نیاز شما وجود دارد:

  • تینر رنگ پایه آب یا آب
  • میکسر رنگ یا چوب چرخان
  • یک سطل رنگ
  • دستکش پلاستیکی
  • رنگ لاتکس
  • پارچه های تمیز

رنگ لاتکس را باز کرده و بریزید

اطمینان حاصل کنید که سطل تمیز است، و اگر باقیمانده ای، به خصوص رنگ روغنی وجود دارد، باید آن را بردارید زیرا می تواند بر جریان رنگ لاتکس تأثیر بگذارد.

پس از تمیز شدن سطل، رنگ پایه آب را بریزید. مقداری را که ریخته اید اندازه بگیرید زیرا برای محاسبه مقدار مناسب تینر برای اضافه کردن به آن نیاز دارید.

شما همچنین می توانید آن را در ظرف خود رقیق کنید، اما بهتر است از یک سطل تمیز بزرگ استفاده کنید زیرا فضای بیشتری برای کار دارید.

رقیق کننده رنگ مورد نیاز (آب) را اضافه کنید

قبل از اضافه کردن آب به ظرف، باید آب مورد نیاز خود را اندازه بگیرید.

برای نازک کردن رنگ لاتکس برای سمپاش، 1/2 فنجان آب به 1 گالن از آن اضافه کنید. برای استفاده از قلم مو و غلطک، 1/4 فنجان آب به 1 گالن رنگ اضافه کنید.

اگر از سمپاش استفاده می کنید باید آن را بیشتر نازک کنید زیرا سمپاش ها نمی توانند پوشش های ضخیم را اعمال کنند. بنابراین، رنگ باید تا حد امکان رقیق باشد بدون اینکه روی رنگ آن تأثیر بگذارد. غلتک ها و قلم مو ها می توانند پوشش های ضخیم تری را اعمال کنند.

اگر می خواهید از آثار قلم مو جلوگیری کنید، به جای آب از فلترول استفاده کنید.

رنگ های پایه آب بر اساس برند و نوع جریان های متفاوتی دارند. بنابراین اگر مقدار لازم آب اضافه کردید، اما به نظر کافی نیست، می توانید مقدار بیشتری آب اضافه کنید.

مخلوط را هم بزنید

مخلوط کردن رنگ

بعد از اینکه به مقدار لازم آب اضافه کردید، مخلوط را هم بزنید.

برای هم زدن آن:

از یک میکسر رنگ یا یک چوب تراش استفاده کنید.

مخلوط را به مدت 5 دقیقه یا تا زمانی که مخلوط جریان و رنگ یکنواخت پیدا کند، هم بزنید.

در حین هم زدن با چوب چرخشی، مطمئن شوید که ته ظرف را فشار دهید تا کف رنگ نیز مخلوط شود.

اگر متوجه جریان آب روی رنگ شدید، به این معنی است که هنوز باید هم بزنید. باید هم بزنید تا رنگ یکدستی به دست آید.

مخلوط را آزمایش کنید

شما باید رنگ لاتکس رقیق شده را روی یک سطح قابل استفاده مانند مقوا یا گچ کاغذی آزمایش کنید. اگر بعد از خشک شدن ایراد داشت یعنی آب زیاد یا کم اضافه کردید پس باید دوباره هم بزنید.

اگر جریان ثابتی دارد، خوب و سریع خشک می شود و سطح آن صاف است، می توانید از آن استفاده کنید.

آزمایش رنگ رقیق شده

اگر رنگ لاتکس را بیش از حد رقیق کنید:

  1. رنگ روشن تر می شود

وقتی آب زیادی به رنگ اضافه کنید رنگ روشن تر می شود. بنابراین وقتی رنگ خشک می شود، سایه روشن تری نسبت به رنگی که خریداری کرده اید به دست می آورید.

این امر همچنین می تواند مهر و موم کردن یا پوشاندن روکش های موجود بر روی سطح را بسیار دشوار کند زیرا ریزش  از طریق رنگ مشهود خواهد بود. به زبان ساده، نازک شدن بیش از حد آن، سایه روشن تری از رنگ به شما می دهد.

  1. رنگ خوب نمی چسبد

اگر رنگ لاتکس را بیش از حد رقیق کنید، حلال بیشتری نسبت به بایندرها یا رنگدانه ها خواهد داشت. این امر باعث می‌شود که حتی به سطحی که به خوبی آماده شده است نچسبد. در نتیجه چسبندگی آن ضعیف می شود و در نهایت کنده می شود.

  1. چکیدن را تجربه خواهید کرد

اگر حلال (آب) بیش از حد در فرمول وجود داشته باشد، رنگ ویسکوزیته و ضخامت خود را از دست می دهد. بنابراین، هنگامی که آن را اعمال می کنید، روی کف ها می چکد، به خصوص اگر آن را روی یک سطح عمودی (مانند دیوار) اعمال کنید.

  1. خیلی سریع خشک می شود

از آنجایی که رنگ بیش از حد رقیق شده جریان سبک تری دارد، رنگ سریع خشک می شود. این بدان معنی است که ذرات به درستی سفت نمی شوند و روکش بادوام نخواهد بود.

نتیجه گیری

می توانید رنگ لاتکس را با آب یا تینر رنگ پایه آب رقیق کنید. با این حال، برای جلوگیری از نازک شدن بیش از حد آن، باید از مقدار مناسب استفاده کنید.

قانون نسبت 4به1 (1 قسمت آب، 4 قسمت رنگ) یا 1/2 فنجان آب به 1 گالن رنگ را همیشه در خاطر داشته باشید.