حل مشکلات رنگ لاتکس

همیشه قبل، حین و بعد از استفاده از رنگ لاتکس با مشکلات مختلفی به وجود می آید. اما نگران نباشید زیرا امروز، ما به بررسی مشکلات رنگ لاتکس، چرایی بروز آنها و نحوه رفع آنها می پردازیم.

بیشتر بخوانید: 5 مورد از مشکلات پرایمر رنگ و نحوه رفع آن

1-پوسته شدن رنگ لاتکس

یکی از رایج ترین مشکلات رنگ لاتکس، کنده شدن رنگ لاتکس است. این زمانی است که رنگ لاتکس بدون هیچ گونه تماسی از سطح شروع به کنده شدن می شود. این معمولا پس از اعمال رنگ لاتکس اتفاق می افتد.

پوسته شدن رنگ لاتکس

چرا رنگ لاتکس کنده می شود؟

رنگ لاتکس فقط در صورتی پوست می کند که سطح قبل از استفاده از رنگ لاتکس به خوبی آماده نشده باشد. اگر سطح را به درستی آماده نکنید، رنگ لاتکس به شدت به سطح نمی چسبد و این باعث می شود رنگ لاتکس کنده شود.

در اینجا دلایل دیگری وجود دارد که چرا رنگ لاتکس شما ممکن است از سطح جدا شود:

  • سطح مرطوب است

به طور کلی توصیه می شود که فقط رنگ لاتکس را روی سطح خشک اعمال کنید. اگر رنگ لاتکس را روی سطح مرطوب بمالید، رنگ لاتکس از سطح جدا می شود زیرا رنگ به درستی نمی چسبد. قبل از اعمال رنگ لاتکس باید از خشک شدن کامل سطح آن اطمینان حاصل کنید.

  • سطح کثیف است

یکی دیگر از دلایل کنده شدن رنگ لاتکس کثیفی است. اگر سطح کثیف باشد، پوشش رنگ به سطح نمی چسبد زیرا کثیفی در چسبندگی آن اختلال ایجاد می کند. همیشه باید قبل از استفاده از رنگ لاتکس سطح را پاک و تمیز کنید.

  • نقاشی روی رنگ روغنی

بسیاری از مردم به شما خواهند گفت که می توانید رنگ لاتکس را روی رنگ روغنی بمالید. این فقط زمانی امکان پذیر است که رنگ روغنی را سمباده بزنید. بدون سنباده، رنگ لاتکس هرگز به خوبی به رنگ روغنی نمی چسبد. این به این دلیل است که رنگ های روغنی معمولاً دارای براقی هستند که رنگ و رطوبت را دفع می کند.

علاوه بر این، رنگ لاتکس بر پایه آب است و به همین دلیل با رنگ های روغنی سازگار نیست. بنابراین اگر رنگ لاتکس را مستقیماً روی رنگ روغنی قرار دهید، به دلیل چسبندگی ضعیف رنگ، رنگ لاتکس کنده می شود.

چگونه رنگ لاتکس پوسته شده را تمیز کنیم؟

بهترین راه برای رفع پوسته شدن رنگ لاتکس این است که کل رنگ را خراشیده و از بین ببرید. سپس قبل از استفاده مجدد از رنگ لاتکس، سطح را به درستی آماده کنید.

در اینجا راهنمای نحوه انجام این کار است:

  • تمام رنگ لاتکس را از روی سطح پاک کنید.

  • دلیل پوسته شدن رنگ لاتکس از جمله رطوبت، کثیفی یا رنگ‌های روغنی  را پیدا کنید.

  • سطح را با کاغذ سنباده متوسط و ریز سنباده بزنید تا کثیفی و براقی از بین برود.

  • دو لایه رنگ پرایمر بر پایه آب ضد لکه را بمالید و بگذارید خشک شود.

  • پس از خشک شدن پوشش پرایمر را پاک کنید تا نوک گرد و غبار پاک شود.

  • رنگ لاتکس را دوباره بمالید.

2-ایجاد حباب روی رنگ لاتکس

یکی دیگر از مشکلات رایج رنگ های لاتکس حباب است. این زمانی است که حباب های رنگ لاتکس شروع به تشکیل می کنند. معمولاً هنگام استفاده از رنگ لاتکس یا بلافاصله پس از استفاده از رنگ رخ می دهد.

چرا رنگ لاتکس حباب می کند؟

اگر رنگ را به درستی هم بزنید، حباب هایی در رنگ لاتکس ایجاد می شود. معمولاً نقاشان قبل از اعمال رنگ لاتکس رقیق کردن آن را توصیه می کنند. پس از استفاده از تینر رنگ، باید مخلوط را هم بزنید تا ظاهر، جریان، قوام و رنگ یکنواخت داشته باشد.

اگر مخلوط را خیلی سریع یا به شدت هم بزنید، حفره های هوا در رنگ محبوس می شوند. بنابراین هنگامی که رنگ لاتکس را اعمال می کنید، حباب های هوای محبوس شده تشکیل حباب می دهند.

در اینجا دلایل دیگری برای حباب در رنگ لاتکس وجود دارد:

  • حرارت

یکی از مواردی که می تواند باعث حباب یا تاول زدن رنگ لاتکس شما شود گرما است. اگر دمای اتاق خیلی بالا باشد، رنگ لاتکس به تدریج حباب ایجاد می کند و پاره می شود.

گرمای شدید تقریباً باعث جوشیدن رنگ از سطح می شود. قبل از استفاده از رنگ لاتکس، باید اطمینان حاصل کنید که دمای اتاق بالاتر از 90 درجه فارنهایت (یا 32 درجه سانتیگراد) نباشد.

  • نقاشی روی یک سطح متخلخل

یکی دیگر از دلایل ایجاد حباب در رنگ لاتکس این است که رنگ لاتکس را روی یک سطح متخلخل بمالید. سطوح متخلخل معمولاً مملو از منافذ هستند.

داخل این منافذ حباب های هوای کوچکی وجود دارد که باعث می شود رنگ لاتکس به صورت حباب متورم شود. قبل از اینکه رنگ لاتکس را روی یک سطح متخلخل قرار دهید، باید سطح متخلخل را با یک سیلر سنباده ببندید. اگر چوبی است برای پوشاندن سوراخ ها، می توانید پرکننده چوب را روی سطح پخش کنید.

  • رطوبت

رطوبت روی سطح نیز می تواند باعث ایجاد حباب شود. اگر سطح خیس باشد، رطوبت زیاد باعث خیس شدن رنگ و پاره شدن آن در برخی مناطق می شود. به تدریج هوا در این مناطق هجوم می‌آورد و باعث حباب زدن رنگ لاتکس می‌شود.

چگونه حباب های رنگ لاتکس را رفع کنیم؟

برای جلوگیری از ایجاد حباب در رنگ لاتکس، ابتدا باید یک درزگیر روی سطح اعمال کنید تا سوراخ ها و منافذ را بپوشاند. سپس می توانید رنگ لاتکس را اعمال کنید. اما اگر رنگ لاتکس را قبلا زده اید و حباب هایی در پوشش وجود دارد، دو راه برای رفع حباب ها وجود دارد.

  • روش اول یک استراتژی 3 مرحله ای است. ابتدا باید حباب ها را با سوزن یا تیغ بیرون بیاورید. سپس سطح را با یک سمباده ریز سنباده صاف کنید. در نهایت، قبل از استفاده از رنگ لاتکس، باید یک درزگیر روی سطح اعمال کنید.
  • روش دوم، روشی تهاجمی تر است. در این مورد، شما باید کل پوشش رنگ لاتکس را بردارید. سپس سطح را سنباده بزنید، سیلر بزنید و رنگ لاتکس را دوباره بمالید.

3-بوی آمونیاک رنگ لاتکس

این یکی دیگر از مشکلات رنگ لاتکس است. وقتی رنگ شروع به بوی آمونیاک می کند، به این معنی است که رنگ لاتکس خراب شده است.

این معمولاً برای رنگ‌های لاتکس قدیمی اتفاق می‌افتد و معمولاً قبل از استفاده از رنگ بوی آن مشخص می‌شود. وقتی در ظرف رنگ را باز می کنید، با بوی آمونیاک شدیدی روبرو می شوید

چرا رنگ لاتکس بوی آمونیاک می دهد؟

دلیل اصلی اینکه رنگ لاتکس شما بوی آمونیاک یا ادرار می دهد این است که رنگ آن خراب شده است. هنگامی که رنگ لاتکس بیش از 3 سال در انبار سپری شود، باکتری های رنگ خوار شروع به خوردن رنگ کرده و در ظرف رنگ رشد می کنند.

همانطور که باکتری ها در قوطی غذا می خورند و رشد می کنند، گاز سولفید هیدروژن را آزاد می کنند که برای چندین ماه در قوطی جمع می شود تا زمانی که قوطی رنگ را باز کنید. این دلیل بوی آمونیاک است. اگر قوطی را باز نکنید، قوطی پف کرده یا متورم می شود.

چگونه بوی آمونیاک رنگ لاتکس را ازبین ببریم؟

اگر از رنگ لاتکس استفاده کرده اید و بعد متوجه بوی آمونیاک شده اید، می توانید با استفاده از پخش کننده هوا، خوشبو کننده هوا، روغن های عطر یا تصفیه کننده هوا از شر آن خلاص شوید.

همه اینها رایحه های معطری تولید می کنند که بوی آمونیاک را می پوشاند. همچنین می توانید سرکه، جوش شیرین یا پیاز را در گوشه و کنار اتاق قرار دهید تا بوی آمونیاک جذب شود.

با این حال، باید بدانید که رنگ لاتکس با بوی آمونیاک بسیار سمی است. بنابراین اگر رنگ را زده اید و بوی بدی می دهد، آن را با یک پاک کننده رنگ بر پایه آب پاک کنید و رنگ را به درستی دور بریزید. اگر از رنگ لاتکس با بوی آمونیاک استفاده نکرده اید، آن را به دست زباله گرد بسپارید تا برای شما دفع کند.

4-چسبناک شدن رنگ لاتکس

این به معنای واقعی کلمه یک وضعیت چسبناک است. اگر لاتکس پس از استفاده از آن چسبناک یا چسبنده باشد، این مشکلی ندارد زیرا رنگ هنوز مرطوب است و هنگامی که خشک می شود صاف می شود. اما اگر رنگ لاتکس ساعت ها یا روزها پس از اعمال آن چسبناک باقی بماند، این یک مشکل است.

چرا رنگ لاتکس چسبناک می ماند؟

رنگ لاتکس چسبناک می ماند زیرا رنگ به خوبی خشک نشده است. معمولاً مقصر این یک سطح مرطوب است. اگر سطح خیس باشد، رنگ لاتکس به دلیل رطوبت به خوبی خشک نمی شود.

در اینجا دلایل دیگری برای چسبندگی رنگ لاتکس وجود دارد:

  • نقاشی در دمای سرد

معمولاً فقط زمانی که دمای اتاق یا آب و هوا بالای 50 درجه فارنهایت (یا 10 درجه سانتیگراد) است، رنگ لاتکس را اعمال می کنید. اگر رنگ لاتکس را در دمای کمتر از این مقدار بزنید، رنگ لاتکس به خوبی خشک نمی شود زیرا دما بسیار سرد است.

با دمای سرد، رطوبت افزایش می یابد (سطح رطوبت در هوا). بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که رنگ لاتکس به خوبی خشک شود. در عوض، یک آشفتگی چسبنده باقی خواهد ماند.

  • نقاشی روی سطح مرطوب

استفاده از رنگ لاتکس بر روی سطح مرطوب نتایجی مشابه با رنگ آمیزی در دماهای سرد دارد. رطوبت سطح از خشک شدن مناسب رنگ لاتکس جلوگیری می کند و باعث چسبندگی آن نیز می شود.

  • اعمال سریع پوشش جدید

اگر لایه دوم را خیلی زود بزنید، لایه اول به خوبی خشک نمی شود. این بدان معناست که لایه دوم را روی یک پوشش مرطوب موجود می‌زنید. این باعث می شود رنگ خشک نشود و چسبناک بماند.

  • اعمال لایه ضخیم

رنگ لاتکس به طور طبیعی ضخیم است، بنابراین اگر لایه های ضخیم را اعمال کنید، رنگ ساعت ها طول می کشد تا خشک شود و تا زمانی که خشک شود چسبناک باقی می ماند. در این صورت، رنگ در نهایت خشک می شود. فقط بیشتر از حد معمول طول می کشد.

چگونه رنگ لاتکس چسبنده را رفع کنیم؟

دو راه برای تثبیت رنگ چسبنده لاتکس وجود دارد، اما روش استفاده به دلیل چسبندگی رنگ بستگی دارد.

اگر رنگ به دلیل استفاده در محیط مرطوب یا سرد چسبناک است، می توانید رنگ لاتکس چسبنده را با خشک شدن سریعتر رنگ لاتکس رفع کنید. برای این کار باید حرارت اطراف پوشش رنگ لاتکس را افزایش دهید و سطح رطوبت موجود در جو را کاهش دهید.

در اینجا راهنمای نحوه انجام این کار است:

  • اگر بخاری یا رادیاتور نصب کرده اید، آن را روشن کنید.

  • با استفاده از ترموستات دمای اتاق را افزایش دهید.

  • هر 15 دقیقه یک سشوار را در اطراف پوشش رنگ لاتکس وصل کرده و حرکت دهید.

  • رطوبت گیر را روشن کنید تا رطوبت هوا کاهش یابد.

  • اگر می توانید، سطح رنگ شده با لاتکس را هنگامی که خورشید بیرون می آید به بیرون منتقل کنید.

  • مراحل بالا باعث می شود که رنگ لاتکس سریعتر خشک شود اما راهنما فقط برای رنگ لاتکسی که در محیط سرد اعمال می شود کار می کند.

برای رنگ لاتکس که به دلیل خیس بودن سطح چسبنده می ماند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پوشش رنگ لاتکس را بردارید و دوباره آن را اعمال کنید.

در اینجا راهنمای نحوه انجام این کار است:

  • رنگ لاتکس را بردارید.

  • اجازه دهید سطح به درستی خشک شود. اگر تحت تأثیر نشتی قرار گرفته است، نشت را پیدا کرده و رفع کنید.

  • هنگامی که خشک شد، یک سیلر سنباده یا پرایمر لکه‌گیر را روی سطح اعمال کنید.

  • سیلر را وقتی خشک شد با کاغذ سنباده ریز سنباده بزنید.

  • دوباره لایه های نازکی از رنگ لاتکس را بمالید و بگذارید 1 ساعت بماند تا خشک شود.

5-ترک خوردن رنگ لاتکس

ترک خوردن رنگ لاتکس یک مشکل است. این زمانی است که رنگ شروع به شکافتن یا ایجاد ترک های خط مو می کند. این ترک ها افزایش یافته و بزرگتر می شوند و باعث می شوند که قسمت هایی از رنگ لاتکس به تدریج ریزش کند.

ترک خوردن رنگ لاتکس

چرا رنگ لاتکس ترک می خورد یا شکافته می شود؟

دلیل اصلی ترک خوردن رنگ لاتکس این است که رنگ خیلی سریع خشک می شود. هنگامی که رنگ لاتکس خیلی سریع خشک می شود، ذرات رنگ زمان کافی برای چسبندگی سریع نخواهند داشت. بنابراین پس از مدتی، ذرات با ترک های مویی یا شکاف های ریز شروع به جدا شدن می کنند. شکاف ها به هوای خشک اجازه می دهد تا زیر رنگ لاتکس نفوذ کند و باعث بزرگتر شدن ترک ها و در نهایت باعث ریزش رنگ لاتکس شود.

در اینجا دلایل دیگری برای ترک خوردن رنگ لاتکس وجود دارد:

  • رقیق کردن بیش از حد رنگ لاتکس

هنگامی که رنگ لاتکس را بیش از حد نازک می کنید، پوشش بسیار سبک می شود و با حداقل تماس به راحتی ترک می خورد.

  • حرارت

گرما همچنین باعث ترک خوردن رنگ لاتکس می شود. اگر درجه حرارت بالاتر از 100 درجه فارنهایت باشد، رنگ لاتکس خیلی سریع خشک می شود. این زمان کافی برای پیوند ذرات رنگ را نمی دهد. در نهایت، رنگ شروع به شکافتن و ریزش می کند. اگر علت گرما باشد، متوجه شدن رنگ لاتکس خواهید شد.

  • فعالیت آفت در سطح

فعالیت آفت نیز باعث ترک خوردن رنگ شما می شود. به عنوان مثال، اگر رنگ لاتکس را روی چوب های آلوده به حشرات بمالید، سوراخ شدن و حرکت حشرات در چوب باعث ایجاد ترک های بزرگ در رنگ لاتکس می شود.

چگونه ترک خوردگی رنگ لاتکس را برطرف کنیم؟

متأسفانه، بهترین راه برای رفع ترک خوردگی رنگ لاتکس، حذف رنگ، استفاده از یک پوشش سیلر یا پرایمر پایه آب و استفاده مجدد از رنگ لاتکس است.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، مشکلات رنگ لاتکس معمولاً ناشی از کار آماده سازی ضعیف و آماده سازی ناکافی است. همچنین، اگر رنگ را در دمای شدید اعمال کنید، مطمئناً مشکلی وجود دارد.

باید به یاد داشته باشید که با دنبال کردن راهنمای بالا می توانید این مشکلات رنگ لاتکس را برطرف کنید. در نهایت، اگر رنگ لاتکس بوی بدی می‌دهد یا قوطی پف کرده است، نباید از رنگ استفاده کنید.