تصمیم گیری در مورد دکوراسیون منزل شما ممکن است گاهی گیج کننده باشد. توجه به معیارهای مختلف به خصوص در انتخاب رنگ دیوار ضروری است. یکی از آنها نوری است که فضا دریافت می کند. انتخاب رنگ دیوار با توجه به نور بسیار مهم است، زیرا عدم انتخاب رنگ های مناسب با نسبت نور اتاق در طول روز می تواند نتایجی بسیار متفاوت با ظاهر مورد نظر به دست آورد. بیایید با هم بررسی کنیم که چگونه رنگ دیوار اتاق را با توجه به نور انتخاب کنیم، برای انتخاب درست به چه نکاتی باید توجه کرد.

انتخاب رنگ با توجه به نور

انتخاب رنگ برای اتاق های روشن تمام روز

در انتخاب رنگ دیوار باید به محل قرارگیری اتاق ها توجه کرد. بسته به جهتی که اتاق ها هستند، میزان نور خورشید که آنها در طول روز دریافت می کنند متفاوت است. با این حال، هنگام انتخاب اتاق هایی که در طول روز نور دریافت می کنند، می توانید بسیار راحت تر حرکت کنید. برای اتاق های روشن خود در این دسته می توانید تناژهای روشن را بسته به سلیقه و اندازه اتاق انتخاب کنید. به جای استفاده از رنگ های برجسته و تیره در کل اتاق، می توانید آن را روی یک دیوار نیز ترجیح دهید.

برای ایجاد فضایی آرام در فضاهای زندگی که در طول روز نور خورشید را دریافت می کنند، می توانید به سایه های روشن آبی روی آورید. از طرف دیگر، با رنگ‌های داخلی در رنگ‌های طلایی، می‌توانید تأثیر نور خورشید را که در زوایای مختلف وارد اتاق می‌شود در طول روز بسیار چشمگیرتر کنید. علاوه بر همه این گزینه ها، رنگ های خاکستری از جمله گزینه های رنگی ایده آل برای اتاق هایی هستند که در طول روز نور دریافت می کنند.

انتخاب رنگ برای اتاق هایی با نور صبح

اتاق های رو به شرق نور شدید صبحگاهی دریافت می کنند. اتاق‌هایی که در جهت شرقی خانه شما قرار دارند، نور شدید روز و نور کمتری در عصر دریافت خواهند کرد. هنگام انتخاب رنگ دیوار برای فضاهای نشیمن که فقط نور صبحگاهی دریافت می کنند، می توانید رنگ های پاستلی را انتخاب کنید. زیرا به لطف این رنگ ها، با نوری که در اولین نور صبح به رنگ صورتی در می آید و به سمت ظهر آبی می شود، می توان به ظاهری هماهنگ دست یافت. با استفاده از این رنگ ها می توانید اتاق خود را حتی در ساعات سایه بعد از ظهر روشن تر نشان دهید.

به خصوص رنگ های آبی و سبز روشن از ایده آل ترین رنگ ها برای اتاق هایی هستند که آفتاب صبحگاهی دارند. همچنین می توانید با در نظر گرفتن موقعیت مکانی محل زندگی خود و میزان افزایش سایه در بعد از ظهر، گزینه های رنگی مختلفی را در نظر بگیرید

انتخاب رنگ برای اتاق های نور شب

اتاق‌هایی که رو به غرب هستند، در عصر نور شدید و در ساعات اولیه روز نور کمتری دریافت می‌کنند. اتاق هایی با نور عصر ممکن است در ساعات اولیه روز نسبتا تاریک باشند. در ساعات بعد، سایه ها به تدریج کاهش می یابد و شروع به ترک جای خود به روشنایی روز می کنند. به همین دلیل، توصیه می کنیم برای اتاق هایی که فقط نور عصر را دریافت می کنند، رنگ هایی را انتخاب کنید که اتاق را روشن تر کند.

تناژ زرد یکی از اولین رنگ هایی است که هنگام ایجاد محیط های روشن و گرم به ذهن خطور می کند. شما می‌توانید لیمویی، کهربایی را انتخاب کنید که فضایی آرام‌تر به زندگی شما می‌بخشد. برای افزودن کمی رنگ و انرژی به محیط می توانید به رنگ های مختلف قرمز مخصوصا اناری روی بیاورید. رنگ های قرمز پرانرژی هستند، به ایجاد فضایی دلپذیر در اتاق شما کمک می کنند.

انتخاب رنگ برای اتاق های دارای نور مصنوعی

برای دستیابی به هماهنگی کامل بین رنگ های نور و رنگ، کاملاً ضروری است که نور اتاق را در نظر بگیرید. نوع منبع نور مصنوعی مورد استفاده در نورپردازی ممکن است بسته به ته رنگ دیوار، بازتاب های مختلفی ایجاد کند. ته رنگ، جلوه خفیف رنگ زیر رنگ اصلی است که آن را از رنگ های مشابه متمایز می کند. ته رنگ گاهی اوقات تا زمانی که با رنگ های دیگر یا زیر نور خاصی جفت نشود به راحتی تشخیص داده نمی شود. بنابراین، اگر اتاق شما دارای نور زرد یا سفید در رنگ دیوار شما باشد، ممکن است باعث شود که رنگ با توجه به ته رنگ آن متفاوت درک شود.

اگر اتاقی در خانه شما وجود دارد که نور روز را دریافت نمی کند و تنها با نور مصنوعی روشن می شود، رنگ نورپردازی در انتخاب رنگ دیوار اهمیت می یابد. انعکاس های نارنجی و زرد رنگ در اتاق هایی که با نور زرد روشن می شوند ظاهر می شوند که به آن نور روز مصنوعی نیز می گویند. در چنین اتاق‌هایی می‌توانید با رنگ‌های بژ فضایی گرم‌تر و جادارتر ایجاد کنید.

از سوی دیگر نور سفید رنگ، ته رنگ های آبی و سبز را برجسته می کند. برای این کار، هنگام تعیین رنگ خانه در اتاق های دارای نور سفید، می توانید از بین رنگ هایی با ته رنگ آبی و سبز انتخاب کنید.

برای انتخاب رنگ مناسب با توجه به نور اتاق برای دیوارهای منزل خود می توانید از مشاورین افکس کمک بگیرید. به لطف مشاورین افکس کالر مناسب ترین رنگ دیوار را برای فضای زندگی خود پیدا می کنید.