ممکن است این کار را زیاد انجام ندهید، اما رنگ آمیزی بیرون خانه می تواند تفاوت زیادی در ظاهر آن در خیابان ایجاد کند. همچنین اگر می خواهید خانه تان را بفروشید، می تواند ارزش خانه شما را افزایش دهد. البته، انتخاب رنگ‌بندی مناسب نیز مهم است، زیرا ظاهر خانه بر کل خیابان تأثیر می‌گذارد.

انتخاب رنگ خارجی ساختمان برای رنگ آمیزی بیرون خانه

چگونه باید انتخاب کرد؟

به منظور آسان‌تر کردن کار، در اینجا چند نکته برای نحوه انتخاب رنگ نمای خارجی ساختمان برای نمای بیرونی خود آورده شده است.

برنامه ریزی پیرامون عناصر دیگر

اگر در انتخاب رنگ مشکل دارید، به عناصر خانه خود نگاه کنید که بازسازی آن آسان نیست. سقف، ناودان ها، راهرو و سایر مناطق دائمی می توانند انتخاب رنگ شما را تعیین کنند.

به رنگ های این نواحی نگاه کنید و رنگی را انتخاب کنید که به خوبی با آنها تکمیل یا هماهنگ باشد. به عنوان مثال، اگر سقف قرمز دارید، انتخاب رنگ گرم ایده خوبی است.

سبک خانه شما

خانه شما چه زمانی ساخته شد؟ اغلب، سبک معماری یک خانه می تواند انتخاب رنگ را تعیین کند. به عنوان مثال، اگر خانه شما قدیمی است و ظاهری ویکتوریایی دارد، احتمالاً نباید رنگی را انتخاب کنید که فوق مدرن و روشن باشد.

بسیاری از خانه‌ها در مناطقی با سابقه سکونت پرافتخار فرصت‌های خوبی برای انتخاب رنگ‌هایی دارند که نمایانگر این دوران در گذشته ما هستند. در واقع، برخی از بخش‌های رنگ در فروشگاه‌های سخت‌افزار می‌توانند به شما در انتخاب دقیق‌ترین رنگ‌ها از نظر تاریخی برای رنگ آمیزی بیرون خانه کمک کنند.

البته، اگر خانه‌ای مدرن دارید که قدمت زیادی ندارد، احتمالاً می‌توانید از طرح رنگ‌های بسیار مدرن‌تر و جسورانه‌تر استفاده کنید. در این زمینه، مطمئناً می توانید با پالت رنگ بازی کنید.

چند تراشه رنگ و نمونه بگیرید

اگر وقت دارید، باید بیرون بروید و چند تراشه رنگ بگیرید تا راحت‌تر بتوانید پالت رنگی را انتخاب کنید. البته، رنگ همیشه زمانی که یک سطح بزرگ خشک می شود، متفاوت به نظر می رسد، بنابراین باید ابتدا یک منطقه کوچک و بی اهمیت از خانه خود را رنگ کنید تا بتوانید ببینید که رنگ واقعاً چگونه به نظر می رسد.

رنگ غالب، لهجه‌ها و سایه‌های برش را انتخاب کنید

در حالت ایده آل، شما باید سه رنگ برای رنگ آمیزی بیرون خانه خود انتخاب کنید که به شرح زیر است:

  • رنگ غالب که بیشترین استفاده را خواهد داشت و بر میدان بصری مسلط خواهد بود
  • رنگ برجسته ای که به خوبی رنگ غالب را تکمیل می کند و در قسمت های کوچکتر خانه مانند درها رنگ می شود.
  • رنگ تزئینی که کمی پررنگ تر است، اما همچنان هماهنگ است و در قسمت های بسیار کوچکتر مانند قاب پنجره ها استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 10 نکته برای رنگ آمیزی نمای بیرونی خانه 

7 مزیت رنگ بیرونی

رنگ با درزگیرها و محافظ‌های UV از چوب شما در برابر شرایط آب و هوایی شدید محافظت می‌کنند.

رنگ ها یک اقدام پیشگیرانه عالی در برابر موریانه ها هستند.

یک لایه رنگ تازه چه در داخل و چه در خارج جذابیت خانه شما و ارزش کلی خانه را افزایش می دهد.

رنگ روی کف عرشه و رنگ با VOC کم در داخل خانه می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد.

رنگ بیرونی

دادن رنگ تازه به خانه به شما امکان می دهد فضای خود را در هر سایه ای که بیشترین لذت را برای شما به ارمغان می آورد تزئین کنید. اما این تنها مزیت نیست این مواد همچنین مزایای عملی زیادی دارند، از جلوگیری از حشرات مزاحم گرفته تا محافظت از یکپارچگی ساختاری خانه شما.

1- از موریانه جلوگیری می کند

استفاده از رنگ ضد موریانه و لکه بر پایه روغن یک راه عالی برای دفع این آفات است. رنگ‌ها با مواد شیمیایی دفع می‌شوند که موریانه‌ها را دفع می‌کنند و لکه‌های روغنی به چوب خیس می‌شوند و آن را برای حشرات جذاب نمی‌کنند. برای محافظت بیشتر، قبل از رنگ آمیزی، یک لایه محافظ چوب بر پایه بورات بمالید و مطمئن شوید که خانه را به طور منظم برای موریانه بررسی کنید.

2- در برابر زمستان های سخت محافظت می کند

چوب های تصفیه نشده در طول آب و هوای شدید مانند باران، تگرگ و برف آسیب پذیر هستند، اما یک لایه رنگ محافظ، رطوبت را از شرایط زمستانی دور نگه می دارد. ممکن است لازم باشد قبل از شروع رنگ‌آمیزی یک روکش قدیمی را سنباده بزنید یا از بین ببرید. همچنین توصیه می کنیم رنگ را در لایه های نازک با غلتک بزنید و از برس رنگ برای گوشه ها و مناطق کوچکتر استفاده کنید.

3- در برابر آفتاب نیز محافظت می کند

برف زمستانی تنها شرایط آب و هوایی نیست که بر چوب تأثیر می گذارد. اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به مرور زمان چوب شما را پیر کند و باعث شود که از درخشندگی اولیه خود محو شود. بسیاری از رنگ ها رنگدانه‌هایی برای محافظت در برابر این اشعه‌های مضر فرابنفش اضافه کرده‌اند و برخی نیز حاوی یک درزگیر برای محافظت بیشتر هستند.

4- درخواست تجدید نظر را بهبود می بخشد

هزینه رنگ آمیزی نمای بیرونی خانه شما می تواند سرمایه گذاری ارزشمندی باشد، به ویژه از دیدگاه فروش مجدد. استخدام یک متخصص نقاشی برای اعمال یک رنگ تازه به خانه شما، چه در داخل و چه در خارج، به آن ارزش بیشتری می دهد که خریداران بالقوه دوست دارند ببینند. نه تنها علائم سن و آب و هوا را می پوشانید، بلکه می توانید با رنگ ها خانه خود را به روز کنید. اگر رنگ آمیزی کل نمای بیرونی خارج از بودجه شماست، حداقل تزئینات آن را رنگ آمیزی کنید.

5- عمر سایدینگ شما را افزایش می دهد

بسته به مراقبت و مواد، سایدینگ(نوعی مصالح ساختمانی) باید 20 تا 50 سال دوام بیاورد، اما آب و هوای شدید و فرسودگی عمومی می تواند سایدینگ شما را سریعتر از حد انتظار پیر کند. با رنگ آمیزی و محافظت از آن در برابر نور خورشید و رطوبت، که مورد دوم می تواند باعث پوسیدگی شود، محافظت لازم را به سایدینگ خود بدهید. محافظت از سایدینگ یکی از 7 مزیت رنگ بیرونی است.

6- یکپارچگی ساختاری را حفظ می کند

بدون لایه محافظ، چوب مستعد ابتلا به کپک است که در نهایت می تواند چوب شما را پوسیده کند. هیچ کاری نمی توانید در مورد چوب پوسیده انجام دهید جز اینکه آن را به طور کامل جایگزین کنید، که می تواند به ساختار خانه شما آسیب برساند. رنگ آمیزی منظم نمای بیرونی خانه به آن دفاعی قوی می دهد. راه های دیگر برای جلوگیری از کپک زدن شامل تمیز کردن منظم ناودان ها، قرار دادن رطوبت گیر در زیرزمین، و جارو کردن آب ایستاده به دور از عرشه فضای باز است.

7- از شما محافظت می کند

نوسانات دما در طول زمان می‌تواند باعث انحراف، تاب برداشتن و شکافتن چوب شود و منجر به خرد شدن چوب شود. برای محافظت از سطح و پاهای برهنه خود، کف عرشه چوبی خود را رنگ و مهر و موم کنید.

علاوه بر این، رنگ آمیزی مجدد داخل خانه با رنگ VOC کم یا بدون VOC می تواند محیط سالم تری را برای شما و خانواده شما فراهم کند. این رنگ بر پایه نفت نیست و حاوی مقدار کمی فرمالدئید یا فلزات سنگین است، در حالی که رنگ های VOC ممکن است بینی، دهان و گلو را تحریک کنند.

سوالات متداول

آیا می توانید سایدینگ وینیل را رنگ کنید؟

شما می توانید سایدینگ وینیل را رنگ آمیزی کنید، اما حتما رنگی را انتخاب کنید که مشابه رنگ وینیل شما باشد یا رنگ کمی روشن تر. یکی از مزیت های اصلی رنگ آمیزی دیوارپوش وینیل به جای جایگزینی آن، قیمت آن است  با افزودن یک لایه رنگ تازه در مقابل تعمیر کامل نمای سایدینگ خانه، در هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد. قبل از رنگ آمیزی حتماً سایدینگ را به خوبی تمیز کنید و یک رنگ بیرونی که حاوی رزین های اکریلیک و اورتان است خریداری کنید.

آیا رنگ آمیزی نمای بیرونی خانه ارزشش را دارد؟

رنگ آمیزی بیرونی خانه ارزشش را دارد اگر می خواهید طول عمر سایدینگ خود را افزایش دهید و در عین حال جذابیت را نیز به آن اضافه کنید. رنگ آمیزی نمای بیرونی خانه می تواند در درازمدت هزاران دلار برای شما صرفه جویی کند، زیرا باعث می شود دیوارپوش شما بهتر در برابر عناصر مقاوم شده و در برابر ایجاد کپک مقاومت کند. این بدان معناست که در هزینه تعویض سایدینگ خود صرفه جویی خواهید کرد.

رنگ بیرونی چند سال باید دوام بیاورد؟

به طور معمول، رنگ بیرونی باید بین 5 تا 10 سال دوام بیاورد، اگرچه زمانبندی بسته به کیفیت کار رنگ و متریال بیرونی خانه شما متفاوت است. به عنوان مثال، سایدینگ آلومینیومی باید هر پنج سال یکبار رنگ شود، در حالی که آجر رنگ شده می تواند تا 17 سال دوام بیاورد.

آیا می توانید روی رنگ بیرونی قدیمی نقاشی کنید؟

تا زمانی که سطح را به درستی آماده کرده باشید، می توانید روی رنگ بیرونی قدیمی رنگ کنید. ممکن است لازم باشد قبل از رنگ آمیزی سایدینگ خود را سمباده بزنید – به خصوص اگر سایدینگ چوبی دارید. در برخی موارد، اگر سایدینگ شما شکل خوبی دارد، یک آستر خارجی ساده برای آماده کردن سطح برای یک لایه رنگ جدید کافی است. دست زدن به نمای بیرونی خانه شما نه تنها می تواند جذابیت شما را افزایش دهد، بلکه می تواند به دوام بیشتر و ماندگاری دیوارپوش خانه شما نیز کمک کند.

نتیجه گیری

قدمت خانه شما، محل زندگی، ظاهر خیابان، درختان و شاخ و برگ های اطراف آن و سایر عناصر همگی در رنگ آمیزی بیرون خانه شما تاثیر دارند. با انتخاب هوشمندانه رنگ های خود، می توانید به ارزش خانه خود بیافزایید.