هنگام برنامه ریزی یک پروژه رنگ آمیزی، انتخاب رنگ مناسب مطمئناً یک تصمیم مهم است، اما آماده سازی سطح به درستی به همان اندازه برای گرفتن نتیجه خوب مهم است. دیوارهای داخلی، کابینت، مبلمان چوبی، سطوح فلزی و قسمت‌های بیرونی، همگی زمانی به بهترین شکل به نظر می‌رسند که قبل از شروع به رنگ کردن، پایه‌ای محکم داشته باشند. برای اکثر کارهای رنگ آمیزی، ابتدا باید سطح را آستر یا آب بندی کنید تا پایه ای صاف برای رنگ ایجاد کنید. پرایمر و سیلر رنگ اطمینان بیشتری را ایجاد می کنند که رنگی که استفاده می کنید به سطح آن می چسبد. در واقع، پرایمرها و سیلرها محصولات آماده سازی هستند.

پرایمر و سیلر

پرایمر رنگ چه کاری انجام می دهد؟

پرایمرها طوری فرموله می شوند که به زیرلایه بچسبند و سطحی یکنواخت برای پوشش نهایی ایجاد کنند. پرایمرها به سطح می چسبند. پوشش های پایانی به پرایمر می چسبند. این نوع محصول با نفوذ به سطوح بدون رنگ، هرگونه تخلخل را صاف می کند. پرایمرهای چوب، چه لاتکس باشند و چه پایه روغنی، حاوی مواد ویژه ای هستند که روکش های رویی همیشه آن را ندارند (یا در مقادیر کمتری دارند).

در چوب خام داخلی، پرایمرهای پایه روغن ممکن است به دلیل نفوذ در سطح، انتخاب بهتری باشند. در نمای بیرونی، یک پرایمر لاتکس ماندگاری بیشتری خواهد داشت زیرا انعطاف پذیرتر است و می تواند به جای ترک خوردن با تغییرات دما منبسط و منقبض شود. انواع مختلفی از پرایمرها از جمله پایه روغنی، پایه شلاک و پایه آب وجود دارد که هر کدام تخصص خاص خود را دارند.

آیا واقعاً قبل از نقاشی باید پرایم کنید؟

بسیاری از صاحبان خانه، در عجله برای تکمیل یک پروژه، از پرایمر صرف نظر می کنند و مستقیماً به سراغ لایه های رنگی می روند. این میانبر اغلب نتیجه معکوس می‌دهد، زیرا ممکن است برای پوشش کامل یک لایه رنگ اضافی لازم باشد. از آنجایی که پرایمر معمولاً ارزان‌تر از رنگ است، هم در زمان و هم هزینه صرفه جویی می شود.

پرایمر به طور ویژه برای چسباندن به چوب خام و برای آب بندی سطوح متخلخل مانند دیوار خشک فرموله شده است. ترکیب دیوار خشک و اتصالات دیوار خشک رنگ را به سرعت جذب می کند و اگر روی رنگ باکیفیت سرمایه گذاری کرده اید برای بهترین نتیجه، تمام ترکیب اتصالات دیوار خشک را پرایم کنید و اجازه دهید پرایمر خشک شود. سپس تمام سطح دیوار را آستر کنید.

پرایمر معمولاً به سرعت خشک می شود بنابراین می توانید پوشش نهایی را زودتر اعمال کنید. یک پرایمر خوب باعث صرفه جویی در زمان، تلاش و هزینه می شود. در نظر بگیرید که رنگ پرایمر با رنگ اصلی متناسب باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله از چه رنگی از پرایمر رنگ استفاده کنیم؟ را بخوانید تا رنگ پرایمر درست را انتخاب کنید.

سیلر رنگ

سیلر رنگ چیست؟

سیلرها که نزدیک به پرایمرها هستند، به گونه ای فرموله می شوند که سطح متخلخل را غیر متخلخل کنند. آنها همچنین برای پوشاندن گره ها و کپک ها استفاده می شوند تا از نمایان شدن آنها در پوشش های پایانی جلوگیری کنند. درزگیرهای پایه روغن و همچنین محصولاتی با رزین های واکنش پذیر و اپوکسی ها را خواهید یافت. بیشتر این محصولات با حلال های نفتی قوی تمیز می شوند. هنگام کار با سطوح زیر از سیلر استفاده کنید:

  • هر سطح بدون رنگ، از جمله گچ جدید، دیوار خشک، و چوب قدیمی که کنده شده است.
  • چوب های بدون دانه باز مانند بلوط و افرا
  • چوب‌های لخت، مانند چوب قرمز، که رنگ را از بین می‌برد یا رنگ را تغییر می‌دهد
  • مناطق وسیعی از ترکیب اتصالات تخته دیواری یا گچ
  • سطوح بنایی مانند آجر بدون لعاب، بلوک و بتن
  • سطوح فلزی (برای جلوگیری از خوردگی از پرایمر و سیلر رنگ پایه روغنی استفاده کنید)

نحوه انتخاب بهترین رنگ پرایمر یا سیلر

پرایمر و سیلر رنگ در مجموعه ای از فرمولاسیون ها عرضه می شوند. با استفاده از نکات زیر، مورد مناسب را برای کار خود انتخاب کنید.

بهترین پرایمرها و سیلرها برای کاربردهای خارجی

چوب جدید بدون رنگ

 اگر گونه های چوبی تانن زالو را وارد رنگ نمی کنند، از یک لاتکس اکریلیک با کیفیت یا یک آستر چوب خارجی با پایه روغن استفاده کنید. برای چوب هایی که رنگ را لکه دار می کنند، از یک پرایمر لکه بر پایه روغن استفاده کنید. برای جلوگیری از خراب شدن الیاف چوب و کاهش چسبندگی، چوب لخت را در عرض دو هفته پس از نصب پر کنید و رنگ کنید.

چوب های فرسوده و رنگ نشده

چوب را قبل از پرایمینگ به طور کامل سنباده بزنید تا الیاف چوب خراب شده از بین برود که چسبندگی آستر را به خطر می اندازد. گرد و غبار را پاک کنید، سپس کمی پس از آماده سازی سطح، یک پرایمر با کیفیت لاتکس یا روغن پایه بزنید.

چوب رنگ شده

 تمام رنگ های شل و لبه های ناهموار را خراش دهید. نقاط خالی را سمباده بزنید، با یک پارچه مرطوب سطح را تمیز کنید و بگذارید سطح خشک شود. اگر رنگ قدیمی سالم باشد و به خوبی بچسبد، آستر کاری می تواند مفید باشد اما ضروری نیست.

سنگ تراشی

در سنگ تراشی جدید یا سطوح متخلخل قدیمی تر، از سیلر یا پرایمر سنگ تراشی لاتکس استفاده کنید. روی سنگ تراشی که قبلاً رنگ شده است، فقط باید نقاطی را ببندید که رنگ قدیمی در هنگام آماده سازی سطح یا در اثر هوازدگی از بین رفته است.

آلومینیوم یا آهن گالوانیزه

هر گونه اکسید سفید و پودری را با استفاده از یک پد پاک کنید. سپس یک پرایمر فلزی بازدارنده از خوردگی را روی تمام فلزات قرار دهید.

فلزات آهنی

هرگونه زنگ زدگی را با برس سیمی از بین ببرید، بشویید، بگذارید خشک شود و دو لایه پرایمر لاتکس یا پایه روغنی ضد زنگ بزنید.

بهترین پرایمرها و سیلرها برای کاربردهای داخلی

اکثر پرایمرهای داخلی برای کاربردهای خاص طراحی شده اند و در فرمولاسیون لاتکس و روغن پایه تولید می شوند. شما ممکن است محصولات لاتکس را ترجیح دهید زیرا کاهش بو یک مزیت در هنگام کار در داخل خانه است.

پرایمرهای دیوار خشک

پرایمرهای لاتکس برای دیوارهای خشک ناتمام بهترین هستند. در حالی که این محصولات پرایمر نامیده می شوند، آنها در واقع به عنوان سیلر رنگدانه ای روی دیوار خشک عمل می کنند تا سطحی صاف برای چسبیدن به لایه رویی رنگ ایجاد کنند. این منجر به یک ظاهر یکنواخت می شود. آنها همچنین با ایجاد رنگ اضافی در لایه زیرین، توانایی پنهان شدن پوشش نهایی را افزایش می دهند.

پرایمرهای مسدود کننده لکه

 این پرایمرها  لکه هایی مانند کثیفی، جوهر، آثار مداد رنگی، باقی مانده دود، چربی، کپک و لکه های آب را متوقف می کنند. هم محصولات لاتکس و هم محصولات پایه روغنی در دسترس هستند، اما محصولات پایه روغنی برای جلوگیری از لکه های آب موثرتر هستند.

پرایمرهای ضد بخار

 این پرایمرها در حمام، آشپزخانه و سایر اتاق هایی که می توانند رطوبت را در خود جای دهند مفید هستند. در اتاق‌هایی که مانع بخار پلاستیکی در دیوارها نمی‌شوند، این پرایمرها به حداقل رساندن عبور رطوبت از دیوارها به بیرون کمک می‌کنند و در نتیجه احتمال اینکه رطوبت رنگ را از دیوارهای بیرونی خارج کند، کاهش می‌یابد. از آنجایی که آنها رطوبت را حفظ می کنند، به راحتی اتاق های داخلی در زمستان نیز کمک می کنند.

زیرپوش های لعاب لاتکس

 استفاده از این پرایمرها در زیر رنگ های نیمه براق یا براق کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که پوشش رویی رنگ حداکثر براقیت خود را ایجاد می کند و ظاهری یکنواخت دارد. برای بهترین ظاهر، برخی از تولیدکنندگان توصیه می‌کنند قبل از اعمال رنگ، سطح زیرین را سنباده بزنید.

پرایمرهای باندینگ

 این پرایمرها برای سطوح صاف مانند شیشه، کاشی و سرامیک و لمینت های مصنوعی طراحی شده اند. ابتدا سطح را با کاغذ سنباده اکسید آلومینیوم ریز (220 گریت) سنباده بزنید تا چسبندگی بهتر شود.

پرایمر یا سیلر بتن

از این محصول برای کاهش گرد و غبار در کف بتن داخلی و صاف کردن سطح متخلخل استفاده کنید.