پوشش پرایمر قبلا فقط سفید یا خاکستری بود، اما امروزه محصولات پرایمر رنگ با طیف گسترده ای از رنگ های دیگر را داریم. از چه رنگی از پرایمر رنگ استفاده کنیم؟

شما باید یک پوشش پرایمر با همان سایه رنگی که قصد استفاده از آن را دارید انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک پرایمر رنگ قهوه ای برای رنگ لاتکس قهوه ای.

چه رنگی از پرایمر رنگ

بیشتر بخوانید: 5 مورد از مشکلات پرایمر رنگ و رفع آن

آیا رنگ پرایمر مهم است؟

رنگ پرایمر مهم نیست مگر اینکه سایه رنگ را تغییر دهید. هدف از پرایمر ایجاد یک لایه زیرین مناسب برای رنگ و مهر و موم کردن یا پوشاندن هرگونه نقص است. پرایمر برای پوشاندن عیوب یا تضمین یک پرداخت عالی نیازی به رنگ ندارد. تنها چیزی که نیاز دارد چسبندگی و پوشش مناسب است. با این حال، اگر رنگ پر رنگ یا رنگارنگ را انتخاب کنید، استفاده از همان رنگ برای پرایمر و رنگ به خوبی کار می کند. همچنین برای سایه تیره به رنگ پرایمر تیره نیاز است.

اما، اگر انتخاب شما رنگ معمولی است، نباید در این مورد زحمت بکشید زیرا جواب سوال اینکه چه رنگی از پرایمر رنگ را انتخاب کنیم، مهم نیست. پرایمرها به گونه ای طراحی شده اند که رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری، مشکی و موارد مشابه داشته باشند. هدف از انجام این کار این است که رنگ به خوبی ظاهر شود.

آیا پرایمر باید همرنگ رنگ باشد؟

پرایمر نباید همرنگ رنگ باشد، مگر زمانی که می‌خواهید یک روکش یا نقاشی دیواری رنگارنگ بسازید. در چنین مواقعی می توانید آستر رنگی را انتخاب کنید که رنگی مشابه رنگی که قصد استفاده از آن را دارید داشته باشد.

پوشش پرایمر خنثی طراحی شده است، بنابراین با رنگ تداخلی ایجاد نمی کند. اما وقتی می‌خواهید رنگ روشن‌تری داشته باشید، می‌توانید از همان رنگ پرایمر و رنگ استفاده کنید، مخصوصاً در مکان‌هایی مانند زمین بازی کودکان، اتاق‌ها و نقاشی‌های دیواری خیابان.

استفاده از همان رنگ برای رنگ و پرایمر نیز می تواند پوشش عمیق تری ایجاد کند. به عنوان مثال، با استفاده از پرایمر تیره و رنگ قهوه ای تیره، پوشش عمیق تر ظاهر می شود. همچنین هنگام برخورد با سطوح لکه دار می توانید از پرایمرهای تیره رنگ استفاده کنید.

گچ تحت تاثیر آب، چوب های لکه دار و موارد مشابه، همگی دارای آسیب ها و لکه هایی بر روی سطح هستند که می تواند بر رنگ و کیفیت پرداخت تأثیر بگذارد. بنابراین هنگام برخورد با چنین سطوحی، می توانید از یک پرایمر لکه بردار تیره استفاده کنید. در چنین مواردی رنگ پرایمر اهمیت دارد. با ادامه مطالب کاملا متوجه خواهید شد که از چه رنگی از پرایمر رنگ استفاده کنید.

رنگ پرایمر برای رنگ های مختلف

پرایمر سفید| پرایمر مشکی

رنگ سفید

برای رنگ سفید باید از آستر سفید استفاده کنید. حتی می توانید از پرایمر سفید به عنوان رنگ سفید استفاده کنید زیرا هر دو از نظر ظاهری به هم نزدیک هستند. اگر از رنگ سفید روی پرایمر سفید استفاده کنید، هیچ نشتی ایجاد نمی شود.

جدای از آن، روکش کلی یک رنگ یکنواخت خواهد داشت که امکان هرگونه واکنش متفاوت به دما یا رطوبت را از بین می برد. این به این معنی است که در پایان همان رنگی را تحویل خواهید گرفت که در ابتدا انتخاب کرده اید.

برای رنگ سفید نیز می توانید از آستر خاکستری روشن استفاده کنید. خاکستری روشن حجم بالایی از رنگ تیره ندارد، بنابراین برای رنگ های سفید خوب عمل می کند. رنگ سفید روی خاکستری روشن به خوبی ظاهر می شود. سایر رنگ های پرایمر احتمال نشتی زیر رنگ سفید را افزایش می دهند.

رنگ سیاه

برای رنگ های مشکی باید از پرایمر خاکستری استفاده کنید. پرایمرهای خاکستری یک پوشش تیره دارند که به خوبی با رنگ مشکی هماهنگ می شود. همچنین پرایمرهای خاکستری برای آب بندی یا مسدود کردن لکه ها و رنگ مناسب هستند.

اگر سطح معیوب یا لک شده است، بهتر است از یک پرایمر خاکستری یا خاکستری تیره استفاده کنید. دو لایه پرایمر خاکستری تیره هرگونه لکه روی سطح را می‌پوشاند. پرایمر خاکستری از نشتی رنگ زیر رنگ مشکی جلوگیری می کند.

رنگ زرد

برای رنگ زرد باید از آستر سفید استفاده کنید. رنگ زرد می تواند رنگ را از آبی به سبز یا زرد به نارنجی تغییر دهد، بنابراین بهتر است از پرایمر سفید استفاده کنید. پرایمر مشکی را می توان روی رنگ زرد نیز استفاده کرد. برای پوشاندن رنگ زرد نیز باید 2-3 لایه آستر بزنید.

رنگ قرمز

اگر از رنگ قرمز تیره استفاده می کنید، از آستر خاکستری استفاده کنید. پرایمر خاکستری تعداد لایه های مورد نیاز برای پوشش رنگ قرمز را کاهش می دهد. با این حال، اگر روی رنگ قرمز روشن استفاده می کنید، از پرایمر سفید استفاده کنید.

رنگ نارنجی

برای رنگ نارنجی به یک پرایمر سفید نیاز دارید. با این حال، پرایمر خاکستری روشن نیز به خوبی کار می کند.

رنگ آبی

برای رنگ آبی، به یک پرایمر خاکستری نیاز دارید. پرایمر خاکستری رنگ های پررنگ مانند آبی و قرمز را با لایه های کمتری نسبت به پرایمر سفید پوشش می دهد. با این حال، می توانید از پرایمر سفید نیز استفاده کنید، اما باید از لایه های بیشتری استفاده کنید.

رنگ خاکستری

برای رنگ خاکستری، باید از پرایمر خاکستری استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا رنگ پرایمر رنگ را تیره می کند؟

رنگ پرایمر رنگ را تیره نمی کند اما به ایجاد سایه عمیق تری از رنگ کمک می کند. به عنوان مثال، زمانی که از پرایمر خاکستری برای رنگ قهوه ای استفاده می کنید. سایه قهوه ای رنگ به دلیل رنگ تیره پرایمر خاکستری می تواند عمیق تر ظاهر شود.

آیا پرایمر سیاه خوب است؟

پرایمر مشکی خوب است اما باید فقط برای رنگ‌های تیره یا زمانی که می‌خواهید از سایه روشن به رنگ تیره‌تر تغییر دهید، استفاده شود.

نتیجه گیری

رنگ پرایمر فقط زمانی اهمیت دارد که سطح خراب باشد یا قصد دارید سایه های رنگ را تغییر دهید. به عنوان مثال، برای پوشاندن رنگ های روشن یا تیره، می توانید از پرایمر خاکستری استفاده کنید، اما برای استفاده از رنگ روشن، پرایمر سفید بهترین است.