پرایمر و رنگ مشابه یکدیگر هستند. آنها هر دو مهر و موم می شوند، به خوبی می چسبند و عیوب یک سطح را می پوشانند. بنابراین، آیا می توان از پرایمر به جای رنگ استفاده کرد؟

شما نمی توانید از پرایمر به عنوان رنگ استفاده کنید. این به این دلیل است که پرایمرها به گونه ای طراحی شده اند که به یک سطح بچسبند و یک پوشش پایه برای چسباندن رنگ ایجاد کنند. اگر یک پوشش پرایمر در معرض عناصر داخلی یا خارجی قرار گیرد، پوشش حذف می شود.

یک پرایمر مواد افزودنی محافظی ندارد که پوشش آن را در برابر آب مقاوم یا بادوام کند. در عوض، پرایمر با افزودنی های چسبندگی اضافی فرموله شده است که باعث می شود پوشش آن بهتر بچسبد.

استفاده از پرایمر به جای رنگ امکان پذیر است؟

پرایمر در مقابل رنگ سفید

پرایمر مشابه رنگ سفید نیست. رنگ با رزین ها، رنگدانه های رنگ، حلال ها و برخی افزودنی های اضافی (بسته به نوع) فرموله می شود.

به عنوان مثال، رنگ های براق دارای مقدار زیادی درخشندگی در فرمول خود هستند و پوششی براق ایجاد می کنند که رطوبت را دفع می کند. علاوه بر این، برخی از رنگ های روغنی دارای افزودنی های محافظی هستند که رنگ را در برابر آب مقاوم می کنند.

به دلیل افزودنی های محافظ، رنگ را می توان به عنوان پوشش نهایی روی سطوح داخلی استفاده کرد. همچنین رنگ دارای رنگدانه های زیادی است که ظاهر یک سطح را زیبا و تغییر می دهد. هنگامی که رنگ خشک می شود، یک پوشش بادوام ایجاد می کند که می تواند سال ها دوام بیاورد.

از سوی دیگر، پرایمر با رزین ها، حلال ها، مواد افزودنی و بدون رنگدانه های رنگ یا افزودنی های محافظ فرموله می شود. بنابراین، پوشش آن رنگارنگ نیست و روکش بادوامی ندارد. به دلیل رزین های بالایی که دارد، پرایمر روی هر سطحی می چسبد و به گونه ای طراحی شده است که یک پوشش پایه برای رنگ ها ایجاد کند. این بدان معناست که پرایمر نباید به عنوان روکش استفاده شود یا بدون رنگ رها شود.

اگر به عنوان پوشش رویی استفاده شود، پرایمر ظرف 2 هفته پاک می شود یا شسته می شود. این به این دلیل است که یک پرایمر مواد افزودنی محافظی ندارد که آن را در برابر عناصر بادوام یا مقاوم کند. پس پرایمر به جای رنگ استفاده نمی شود.

پرایمر بدون رنگ

می توانید به طور موقت از پرایمر بدون رنگ استفاده کنید. اما هنگامی که آستر خشک شد، باید یا روی آن رنگ کنید یا آن را ببندید. این به این دلیل است که با افزودنی های محافظ فرموله نشده است و در صورت قرار گرفتن در معرض آب یا عناصر دیگر، پوشش از بین می رود.

همچنین، یک پوشش پرایمر محلول در آب است تا رنگ بتواند به آن نفوذ کند و روی سطح بچسبد. این بدان معنی است که مایع همچنین می تواند به آن نفوذ کند، بنابراین از سطح زیرین محافظت نمی کند.

اگر پرایمر را روی چوب لخت بمالید و روی آن رنگ یا درزگیر نزنید، کمتر از 2 هفته دوام می آورد. همچنین، روکش مات به نظر می رسد زیرا بیشتر پرایمرها رنگدانه رنگ ندارند (برخی دارند). پرایمرها در فرمول خود رزین های بیشتری دارند که به آنها اجازه می دهد به هر سطحی بچسبند.

رنگ بدون پرایمر

می توانید بدون پرایمر رنگ بزنید اما سطح باید تمیز و سمباده باشد. یک پوشش پرایمر یک پوشش صاف ایجاد می کند که به چسبندگی بهتر رنگ کمک می کند. اما اگر سطح از قبل تمیز و صاف است، به پرایمر نیازی نیست.

همچنین، سنباده زدن عیوب را از بین می برد و برجستگی های ریزی ایجاد می کند که رنگ می تواند در آنها نفوذ کند. این به چسبندگی بهتر رنگ و ایجاد یک لایه صاف کمک می کند.

با این حال، برای سطوح غیر متخلخل و نرم، قبل از رنگ آمیزی به یک پرایمر نیاز است. به این دلیل که رنگ نمی تواند روی سطوح غیر متخلخل (مانند شیشه) بچسبد زیرا نمی تواند به سطح آن نفوذ کند. اما از آنجایی که پرایمر دارای رزین های اضافی است، روی یک سطح صاف یا غیر متخلخل می چسبد و می توانید روی آن رنگ بزنید.

همچنین، اگر سطح خیس، آسیب دیده یا لکه شده است، به یک پرایمر لکه‌گیر نیاز دارید. یک پرایمر لکه‌گیر یک پوشش پایه روی سطح ایجاد می‌کند و از نفوذ لکه یا رطوبت به پوشش آن و رسیدن به رنگ (از زیر) جلوگیری می‌کند.

همچنین، اگر می خواهید سایه رنگ یک روکش را تغییر دهید، باید از پرایمر استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید از رنگ تیره به رنگ روشن تغییر دهید، به یک پرایمر نیاز دارید.

نتیجه گیری

شما نمی توانید از پرایمر به جای رنگ استفاده کنید. این به این دلیل است که آنها فرمول های مختلفی دارند. پرایمر به هر ماده ای می چسبد اما آن را در برابر چیزی محافظت نمی کند. همچنین روکش آن بادوام نیست و اگر رنگ نشده یا مهر و موم نشود شسته می شود.