پوشش های پلی ورتان برای چوب به دو دسته یک جزئی و دو جزئی طبقه بندی می شوند.

یک پوشش پلی اورتان تک جزئی از یک محصول واحد آماده استفاده تشکیل شده است. پوشش دو جزئی شامل مخلوط کردن دو محصول مختلف با هم است. به طور خاص، یک سخت کننده (هاردنر) و یک محلول رزین.

پوشش های پلی اورتان دو جزئی نتایج بهتری نسبت به پوشش های تک جزئی ارائه می دهند. در واقع آنها می توانند مقاومت بیشتر در برابر سایش و عوامل شیمیایی، دوام بالا، حفاظت بیشتر از پوشش را تضمین کنند.

انتخاب پلی اورتان های یک جزئی عمدتاً به دلیل سادگی استفاده از آنها است، زیرا نیازی به مخلوط کردن پوشش پلی اورتان تک جزئی نیست.

پوشش های پلی اورتان برای چوب

بیشتر بخوانید: رنگ پلی اورتان یا اکریلیک، کدام یک بهتر است؟

یکی از راه های به دست آوردن روکش چوبی زیبا و محافظت شده استفاده از پلی اورتان است. در این قسمت می خواهیم انواع مختلف پلی اورتان و زمان استفاده از آنها، بهترین راه برای اعمال پلی اورتان روی چوب و نکات و ترفندهای پلی اورتان را بررسی کنیم.

انواع پلی اورتان

درست مانند لکه چوب، دو نوع اصلی پلی یورتان (پلی) پلی اورتان پایه روغن و پلی اورتان پایه آب است. آنها در درجه های متفاوت براقیت از جمله نیمه براق، ساتن و تخت (یا مات) موجود هستند.

پلی اورتان بر پایه روغن

پلی یورتان بر پایه روغن برای ایجاد روکش چوب کهربایی با دانه ای غنی و تقویت شده از چوب و رنگ لکه بهترین است.

از استفاده پلی اورتان بر پایه روغن روی سطوح رنگ شده (مخصوصاً رنگ سفید)، لکه سفید، لکه چوب خاکستری و چوب سفید شسته شده خودداری کنید زیرا به دلیل جلوه رنگی کهربایی می تواند رنگ چوب را زرد کند.

پلی اورتان بر پایه روغن یکی از بادوام ترین روکش های چوبی و بادوام تر از پلی اورتان پایه آب است. با این حال، زمان خشک شدن بین لایه ها برای پلی اورتان روغنی کمی بیشتر است.

پلی اورتان بر پایه روغن بسیار بد بو است و دارای VOCهای زیادی است، مطمئن شوید که همیشه آن را در خارج یا در یک منطقه با تهویه خوب استفاده کنید. همچنین می توانید از ماسک تنفسی رنگ استفاده کنید.

می توان آن را با یک برس موی طبیعی، برس فوم یا پارچه (اگر روی نوع پلی اورتان پاک کنید) اعمال کرد.

به دلیل ماهیت روغنی، پلی یورتان بر پایه روغن همیشه باید با مواد معدنی تمیز شود و به درستی در مرکز دفع زباله های محلی شما برای زباله های خطرناک دفع شود.

پلی اورتان بر پایه آب

پلی یورتان بر پایه آب زمانی که می خواهید یک روکش شفاف روی چوب لکه دار یا سطح رنگ شده داشته باشید، بهترین استفاده است. برای پوشش های چوبی فرسوده و لکه های چوب خاکستری نیز عالی است!

همچنین برای پوشش‌های چوب خام به خوبی کار می‌کند. گرچه پلی اورتان پایه آب به اندازه روغن بادوام نیست، اما همچنان بسیار بادوام است و یک جایگزین عالی برای پوشش بالایی است.

یکی از بهترین ویژگی های پلی یورتان بر پایه آب این است که بوی بد یا سرشار از VOC ندارد. البته شما باید آن را در یک منطقه با تهویه مناسب استفاده کنید.

همچنین نسبت به پلی روغنی سریعتر خشک می شود و راحت تر تمیز می شود. فقط می توانید از آب و صابون استفاده کنید.

می توان آن را با یک برس موی مصنوعی، برس فوم یا اسپری روی سطح استفاده کرد. همچنین می توان آن را با یک پارچه (اگر دستمال بر روی نوع پلی اورتان باشد) اعمال کرد.

زمان و نحوه اعمال پوشش پلی اورتان روی چوب

پلی اورتان یک پوشش محافظ است که وقتی روی سطح چوبی اعمال می شود، یک لایه پلاستیکی جامد را تشکیل می دهد. این پوشش در درجه اول شامل رزین هایی است که آن را بسیار قوی تر از لاک های  استاندارد می کند. بسیار انعطاف پذیر است بنابراین حتی روی سطوح منحنی نیز به خوبی کار می کند. پوشش های پلی اورتان به چوب مقاومت عالی در برابر سایش، خراش و… می دهد. علاوه بر این، در برابر آب جوش و مواد شیمیایی خشن مانند قلیایی ها یا اسیدها بسیار مقاوم است. بنابراین، اگر به دنبال یک روکش شفاف و مقاوم برای چوب هستید، پوشش های پلی اورتان برای چوب را انتخاب کنید.

استفاده از پوشش های پلی یورتان سطح خاصی از پرداخت را به سطوح چوبی می دهد که از نظر سختی سطح، مقاومت شیمیایی و مقاومت مکانیکی نمی تواند توسط پوشش های تک بسته نیترو انجام گیرد.

پوشش های پلی یورتان دو جزئی در برابر عوامل جوی مقاوم تر، سختی سطح بیشتر، قادر به تضمین چسبندگی بهتر بر روی بستر هستند. به دلیل این ویژگی ها، بیشترین کاربرد را برای درمان چوب دارند. به منظور تضمین مقاومت بیشتر، می توان از پوشش های پلی اورتان برای پارکت استفاده کرد.

پوشش های پلی اورتان محصولات متنوعی هستند که می توانند با طیف وسیعی از سیستم های پوششی مختلف اعمال شوند:

  • اسپری
  • پوشش دیوار
  • بدون هوا
  • سیستم های الکترواستاتیک و اتوماتیک

صرف نظر از نوع محصول انتخاب شده و محل استفاده از آنها، برای به دست آوردن یک نتیجه خوب، باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

سطح به رنگ و روش اجرا که برای اعمال آن استفاده خواهد شد.

در صورت انتخاب پوشش پلی اورتان دو جزئی، نوع سخت کننده (هاردنر) و تینر مورد استفاده نیز باید انتخاب شود.

الکل های معدنی رقیق کننده های مناسبی برای پوشش پلی اورتان نیستند.

استفاده از برس کلاسیک امکان پذیر خواهد بود، که می تواند در صورت ترمیم، روتوش یا کارهای ساده روی سطوح کوچک که نیاز به توجه به جزئیات دارند، به یک انتخاب اجباری تبدیل شود.

به هر حال پوشش های پلی اورتان برای چوب محصولات پیشرفته ای هستند که برای تزئینات چوبی حرفه ای روی مبلمان مناسب هستند و بیشتر برای پوشش قاب، درب کابینت، نازک کاری، کفپوش چوبی و درب آشپزخانه استفاده می شوند.