رنگ ها چه احساسی در شما ایجاد می کنند؟

رنگ-ها-و-احساسات

رنگ ها و احساسات ارتباط نزدیکی با هم دارند. رنگ های گرم نسبت به رنگ های سرد می توانند احساسات متفاوتی را برانگیزند و رنگ های روشن می توانند احساسات متفاوتی نسبت به رنگ های تیره ایجاد کنند. همه چیز به نحوه استفاده از اثرات روانی رنگ بستگی دارد.

هر رنگی عواطف و احساسات متفاوتی را ایجاد می کند. رنگ‌ها می‌توانند ما را خوشحال یا غمگین کنند و باعث می‌شوند احساس گرسنگی یا آرامش کنیم. این واکنش ها ریشه در اثرات روانی، شرطی شدن بیولوژیکی و نقش فرهنگی دارند.

به همین دلیل است که درک تأثیرات روانشناختی رنگ ها بر روی یک فرد معمولی و همچنین اصول تئوری رنگ ها و معانی رنگ ها مهم است.

در این مقاله توضیح می‌دهیم که رنگ‌ها چه احساسی در شما ایجاد می‌کنند و رنگ‌ها چه تاثیری بر احساسات ما می‌گذارند.

رنگ ها و احساسات

روشی که رنگ‌های مختلف می‌توانند بر احساسات تأثیر بگذارند تا حد زیادی به روشنایی، سایه، رنگ یا تن رنگ و سرد یا گرم بودن آن بستگی دارد. بیایید به برخی از تأثیراتی که رنگ ها می توانند بر احساس شما داشته باشند نگاهی بیندازیم:

رنگ های گرم

قرمز، نارنجی و زرد روی چرخ در کنار یکدیگر قرار دارند و همگی رنگ‌های گرم هستند. رنگ های گرم اغلب احساس شادی، خوش بینی و انرژی را برمی انگیزند. با این حال، رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی نیز می‌توانند اثر جلب توجه داشته باشند و علامت خطر یا شما را وادار به اقدام کنند (به علائم توقف، هشدارهای خطر و نوار مانع فکر کنید). قرمز همچنین می تواند اشتهای فرد را افزایش دهد.

رنگ های سرد

رنگ های سرد شامل سبز، آبی و بنفش است. رنگ‌های سرد معمولاً آرام‌بخش هستند، اما می‌توانند غم و اندوه را نیز بیان کنند. بنفش اغلب برای کمک به ایجاد خلاقیت استفاده می شود زیرا ترکیبی از آبی (آرام) و قرمز (تند) است. اگر شرکتی می خواهد سلامت، زیبایی یا امنیت را به نمایش بگذارد، بهتر است از این رنگ ها استفاده کند.

رنگ های شاد

قرمز، نارنجی و زرد روی چرخ در کنار یکدیگر قرار دارند و همگی رنگ‌های گرم هستند. رنگ های گرم اغلب احساس شادی، خوش بینی و انرژی را برمی انگیزند. با این حال، رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی نیز می‌توانند اثر جلب توجه داشته باشند و علامت خطر یا شما را وادار به اقدام کنند (به علائم توقف، هشدارهای خطر و نوار مانع فکر کنید). قرمز همچنین می تواند اشتهای فرد را افزایش دهد.

رنگ های غمگین

رنگ های سرد شامل سبز، آبی و بنفش است. رنگ‌های سرد معمولاً آرام‌بخش هستند، اما می‌توانند غم و اندوه را نیز بیان کنند. بنفش اغلب برای کمک به ایجاد خلاقیت استفاده می شود زیرا ترکیبی از آبی (آرام) و قرمز (تند) است. اگر شرکتی می خواهد سلامت، زیبایی یا امنیت را به نمایش بگذارد، بهتر است از این رنگ ها استفاده کند.

رنگ های آرامشبخش

رنگ های سرد مانند آبی و سبز می توانند به شما احساس آرامش دهند. رنگ‌های پاستلی و مخصوصاً پاستیل‌های با رنگ سرد مانند آبی روشن، یاسی و نعنایی اثری آرام‌بخش دارند. رنگ های خنثی مانند سفید، بژ و خاکستری نیز می توانند به شما احساس آرامش دهند. هرچه رنگ‌های کمتری ترکیب کنید و طرح ساده‌تر و متمایزتر باشد، آرامش بیشتری به شما دست خواهد داد.

رنگ های انرژی زا

رنگ های قوی و روشن و رنگ های نئون می توانند تأثیر قدرتمندی بر احساسات داشته باشند. رنگ‌هایی مانند قرمز روشن، زرد روشن و سبز نئون می‌توانند احساس انرژی دهند و احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید، اما همچنین می‌توانند چشم‌ها را تحریک کنند. این رنگ ها توجه شما را به خود جلب کرده و از محیط اطراف خود متمایز می شوند. رنگ‌های پر رنگ و قوی مانند آبی سلطنتی، فیروزه‌ای، سرخابی و سبز زمردی نیز می‌توانند اثر محرکی داشته باشند و به شما احساس طراوت و انرژی می‌دهند.

رنگ ها چه حسی به شما می دهند

در مرحله بعد، بیایید به احساسات و احساساتی که رنگ های مختلف می توانند برانگیزند بپردازیم.

قرمز

قرمز باعث می شود که شما احساس پرشوری و انرژی کنید.

قرمز گرم ترین و پویاترین رنگ در بین رنگ ها است. احساسات مخالف را تحریک می کند. اغلب با اشتیاق و عشق و همچنین خشم و خطر همراه است. می تواند ضربان قلب افراد را افزایش دهد و آنها را هیجان زده کند.

اگر می خواهید توجه را به یک عنصر طراحی جلب کنید، از رنگ قرمز استفاده کنید. اما از آن به عنوان یک رنگ برجسته در حد اعتدال استفاده کنید زیرا می تواند بسیار زیاد باشد.

نارنجی

نارنجی به شما احساس انرژی و اشتیاق می دهد.

نارنجی احساس سرزندگی و شادی را افزایش می دهد. مانند قرمز، توجه را به خود جلب می کند و حرکت را نشان می دهد، اما آنقدرها هم قدرتمند نیست. تهاجمی است اما متعادل، انرژی را به تصویر می کشد اما می تواند دعوت کننده و دوستانه باشد. نارنجی برای دعوت به اقدام برای خرید یا اشتراک یک محصول عالی است.

زرد

رنگ زرد به شما احساس شادی و خودانگیختگی می دهد.

زرد شاید پرانرژی ترین رنگ در میان رنگ های گرم باشد. با خنده، امید و آفتاب همراه است. لهجه های زرد به طراحی شما انرژی می دهد و بیننده را خوش بین و شاد می کند. با این حال، رنگ زرد تمایل به بازتاب نور بیشتری دارد و می تواند چشمان فرد را تحریک کند. رنگ زرد بیش از حد می تواند طاقت فرسا باشد و باید به قدری از آن استفاده کرد. در طراحی، اغلب برای جلب توجه به شیوه ای پرانرژی و آرامش بخش استفاده می شود.

سبز

سبز باعث می شود احساس خوش بینی و شادابی داشته باشید.

سبز نماد سلامتی، شروع های جدید و ثروت است. رنگ سبز ساده ترین رنگ برای چشم است و باید برای آرامش و ایجاد تعادل در طراحی استفاده شود. اگر شرکتی بخواهد رشد، امنیت یا الهام بخش احتمالی را به تصویر بکشد، رنگ بسیار خوبی است. سبز همچنین می تواند احساس آرامش را منتقل کند.

آبی

آبی به شما احساس امنیت و آرامش می دهد.

آبی احساس آرامش و معنویت و همچنین امنیت و اعتماد را بر می انگیزد. دیدن رنگ آبی باعث می شود بدن مواد شیمیایی ایجاد کند که آرامش بخش هستند. جای تعجب نیست که این رنگ محبوب ترین رنگ است. آبی تیره برای طرح‌های شرکتی عالی است زیرا به ایجاد حس حرفه‌ای کمک می‌کند، اما استفاده بیش از حد می‌تواند احساس سردی و بی‌تفاوتی ایجاد کند. آبی روشن احساس آرامش و دوستانه تری می دهد. نمونه‌های عالی سایت‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر هستند که از رنگ‌های آبی روشن‌تر استفاده می‌کنند.

بنفش

بنفش به شما احساس خلاقیت می دهد.

بنفش با رمز و راز، خلاقیت، سلطنت و ثروت همراه است. سایه‌های روشن‌تر بنفش اغلب برای تسکین یا آرام کردن بیننده استفاده می‌شود، به همین دلیل از آن در محصولات زیبایی استفاده می‌شود. از رنگ بنفش استفاده کنید تا طرحی مجلل تر و ثروتمندتر به نظر برسد یا بنفش روشن تر برای نشان دادن عشق و رمز و راز بسیار عالی است.

صورتی

صورتی به شما احساس بازیگوشی و رمانتیک می دهد.

صورتی نشان دهنده زنانگی و عاشقانه، حساسیت و لطافت است. ذاتاً شیرین، بامزه و جذاب است.

قهوه ای

رنگ قهوه ای باعث می شود احساس کنید روی زمین هستید.

رنگ قهوه ای حس ثبات و حمایت ایجاد می کند. گرم و دوستانه، کاربردی و قابل اعتماد است، و همچنین می تواند نمایانگر قدیمی ها و جا افتاده ها باشد.

مشکی

رنگ مشکی پیچیده، کلاسیک و جدی است.

مشکی قدرت، تجمل، ظرافت را تداعی می کند، اما می تواند به معنای حرفه ای بودن، بی طرفی و سادگی باشد. جسور، قدرتمند است و اغلب برای برانگیختن رمز و راز استفاده می شود. در زمینه‌ها و فرهنگ‌های خاص، رنگ سیاه می‌تواند به عزاداری یا غم نیز اشاره داشته باشد.

سفید

رنگ سفید به معنای مینیمالیسم و سادگی است. استفاده زیاد از رنگ سفید در طراحی، زیبایی مینیمالیستی ایجاد می کند و می تواند ظاهری ساده، تازه و تمیز داشته باشد.

در بسیاری از فرهنگ ها، رنگ سفید برای اشاره به پاکی و بی گناهی (به لباس عروس و لباس نوزاد فکر کنید) استفاده می شود. همچنین خنثی ترین رنگ از همه است.

خاکستری

رنگ خاکستری احساس جدی و حرفه ای بودن را منتقل می کند.

خاکستری رنگی بالغ تر و مسئولیت پذیرتر است. مفاهیم مثبت آن شامل رسمی بودن و قابل اعتماد بودن است، در حالی که جنبه منفی می تواند به معنای محافظه کار بودن، متعارف بودن و فاقد احساسات باشد. ایمن و کاملاً آرام، جدی و محفوظ است.

رنگ ها و احساسات به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند

توجه به این نکته مهم است که رنگ‌ها می‌توانند ذهنی باشند، آنچه ممکن است باعث شود که یک فرد احساس شادی کند، بسته به تجربیات گذشته یا تفاوت‌های فرهنگی بینندگان، می‌تواند باعث تحریک فرد دیگر شود.

رنگ کاملاً مورد توافق جهانی قرار نگرفته است و می تواند برای کشورهای مختلف جذابیت متفاوتی داشته باشد. اما رنگ‌ها و احساسات به‌راحتی با هم مرتبط هستند، بنابراین هر زمان که از رنگ‌ها استفاده می‌کنید باید تأثیرات آن‌ها را در نظر بگیرید. اکنون که می‌دانید رنگ‌ها و احساسات چگونه به هم مرتبط هستند، می‌توانید رنگ‌ها را بر اساس آن انتخاب کنید و نتایج مورد نظر خود را دریافت کنید.