رنگ دکوراتیو به دوره رنسانس برمی گردد. جنبشی فرهنگی که در قرن 15 و 16 در اروپای غربی ظهور کرد و بدین ترتیب آغاز عصر مدرن را تشکیل داد.

با این حال، منشاء واقعی رنگ تزئینی به زمان طولانی باز می گردد. زمانی که اولین تمدن ها، به عنوان راهی برای برقراری ارتباط و یا ثبت یک رویداد، نشانه ها و نقاشی های مختلفی را در غارهایی که در آن زندگی می کردند، ایجاد کردند.

روشی تزئینی که همگام با انسان تکامل یافته و خود را جلا داده و به کمال رسانده تا به آنچه امروز است رسیده است. در این مقاله قصد داریم پاسخ سوال رنگ دکوراتیو چیست را بدهیم و مزایای رنگ تزیینی را برایتان شرح دهیم.

رنگ دکوراتیو چیست؟ رنگ تزیینی چه مزایایی دارد؟

رنگ دکوراتیو چیست؟

رنگ تزیینی نوعی رنگ است که برای تغییر شکل ظاهری یک سطح، هر اندازه یا شیء آن استفاده می شود. هدف زیباسازی ظاهری و در برخی موارد افزایش استحکام و دوام پوششی است که روی آن اعمال می شود.

ماده ای که می تواند بر روی سطوح در معرض ضربه مانند مبلمان، میز، صندلی، کف و غیره و همچنین بر روی سطوح غیرقابل تردد استفاده شود. از این نظر، بدون شک دیوارها یکی از سطوحی هستند که رنگ تزئینی در آن بیشتر به عنوان پوشش استفاده می شود. هم در فضاهای داخلی منازل و مشاغل و همچنین در فضای باز! باید گفت که کاربرد دوم کمتر رایج است، زیرا همه رنگ ها برای استفاده در فضای باز مناسب نیستند زیرا در برابر نور خورشید، آب و سایر شرایط آب و هوایی مقاوم نیستند.

محل اجرای رنگ دکوراتیو

رنگ دکوراتیو اجازه می دهد تا طیف گسترده ای از سبک ها، طرح ها و بافت ها اجرا شود. رنگ تزیینی نوع متفاوتی از رنگ کردن دیوار می باشد که بعضا پتینه کاری هم نام برده می شود. اما خود پتینه کاری نوعی رنگ دکوراتیو محسوب می شود.

اگرچه دیوارها معمولاً منطقه ترجیحی برای استفاده از این تکنیک هستند، اما با توجه به مزایای رنگ تزیینی گاه در سقف،کف و مبلمان نیز از این تکنیک استفاده می شود. در همه این موارد استفاده از این نوع تکنیک به رنگ دادن به سطح محدود نمی شود، بلکه از طریق بافت ایجاد شده به آن شخصیت و استایل می بخشد.

امروزه رنگ دکوراتیو یک قهرمان است. زیرا با یک تکنیک دکوراسیون فضاهای داخلی اتاق ها، نشیمن ها، آشپزخانه ها، حمام ها و اماکن تجاری را چشم نواز می کند. رنگ تزیینی بین همه ی مردم که میخواهند تنوعی به خانه ها و محیط کارشان بدهند بسیار محبوب است.

مزایای رنگ دکوراتیو

هر رنگ تزئینی مزایای خاص خود را دارد. برخی را می توان در نمای بیرونی و همچنین داخلی استفاده کرد، برخی دیگر قابلیت ایجاد پوشش فلزی یا زنگ زدگی را دارند، برخی خاصیت ضد آب دارند و غیره. بدیهی است که دیوار حمام که هر روز در معرض رطوبت قرار می گیرد با دیوار اتاق خواب یکسان نیست.

به روشی کلی، مزایای اصلی این نوع رنگ ها را به تفصیل شرح خواهیم داد.

رنگ دکوراتیو چیست؟ رنگ تزیینی چه مزایایی دارد؟

طیف گسترده ای از افکت ها و رنگ ها ( تنوع بالا)

در این سبک از رنگ کردن می توان با بازی با رنگ ها، جلوه ها و بافت ها ترکیب های زیادی ایجاد کنید. از سبک های عمومی گرفته تا سبک های خاص را می توان اجرا کرد. در این تکنیک رنگ آمیزی برای هر سلیقه ای طرح موجود می باشد. با هر تیپی سازگار است.

استفاده در سطوح متفاوت (تطبیق پذیری)

همانطور که خلاقیت ها عملا بی نهایت هستند، می توان آن را روی سطوح و اتاق های متعدد اعمال کرد. در دیوارها، کف، سقف، مبلمان و غیره در داخل و خارج از منزل می توان از تکنیک رنگ دکوراتیو استفاده کرد.

سرعت اجرای بالا (سریع)

بر خلاف سایر پوشش‌ها که نیاز به حذف پوشش‌های موجود دارند، رنگ تزئینی را می توان روی هر چیزی اعمال کرد و آنچه زیر آن است کاملاً پنهان می‌شود. بدون هیچ خرابکاری یا سمباده زنی سطح، شروع به کار می شود.

محافظت بالا

بسیاری از رنگ های دکوراتیو نه تنها عملکرد تزئینی دارند، بلکه به تقویت دیوار یا کف نیز کمک می کنند. آنها از پوشش جدید در برابر سایش و پارگی، خراش، ضربه و غیره محافظت می کنند.

بسیار بادوام

اگر به درستی اجرا شوند و به درستی استفاده شوند، می توانند بسیار بادوام باشند و نیازی به پوشاندن مجدد سطح با یک لایه رنگ دیگر در مدت زمان کوتاهی ندارند.

معیار های انتخاب رنگ دکوراتیو

کدام رنگ تزئینی را انتخاب کنیم؟ پاسخ بسیار ساده است. مناسب ترین مورد برای سطحی که قرار است اجرا شود. این با ارزش ترین توصیه است. تمرکز فقط بر روی پرداخت یا رنگ اشتباه است، زیرا هر بستر به ویژگی های خاص خود نیاز دارد.

بیایید نگاهی به مهم ترین عواملی که هنگام انتخاب یک رنگ دکوراتیو باید در نظر بگیریم، بیاندازیم:

رنگ تزیینی

موادی که باید با رنگ تزئینی پوشانده شود

همه رنگ ها برای یک بستر مناسب نیستند. زیرا پوشش دادن چوب با پوشش دادن دیوار گچ یکسان نیست. بنابراین باید قبل از خرید رنگ دکوراتیو از آن مطلع شوید که این رنگ مناسب چه سطحی است.

تمایز بین سطوح قابل راه رفتن و غیر قابل راه رفتن

پوشش کف با دیوارها بسیار متفاوت است. در پوشش کف به رنگی نیاز دارد که در برابر سایش و پارگی در اثر راه رفتن، ضربه و غیره بسیار مقاوم باشد.

به همین ترتیب، اتاقی که باید رنگ آمیزی شود نیز باید ارزیابی شود. به عنوان مثال، حمام و آشپزخانه به رنگ هایی با خاصیت ضد آب نیاز دارند. محصولات قابل شستشو، ضد رطوبت و غیره برای این موارد وجود دارد.

مقاومت در فضای باز

همانطور که مواد و الگوی سطح فاکتورهای اساسی هستند، مقاومت در فضاهای بیرونی نیز تاثیرگذار است. برخی از رنگ های تزئینی در برابر نور خورشید، باران و باد مقاوم هستند، اما نه همه آنها!

کیفیت رنگ تزیینی

بسیاری از مواقع، از آنجایی که سعی می کنیم در هزینه صرفه جویی کنیم، دنبال رنگ های ارزان می رویم. اما نتیجه نهایی ممکن است به ضرر شما باشد و مجبور به هزینه اضافی شوید.کیفیت عاملی نیست که بتوان آن را سهل انگاری کرد.