آیا می خواهید با رنگ کردن سرامیک های آشپزخانه یا حمام خود در رنگ های مناسب با ترند جدید، فضایی کاملاً جدید به خانه خود ببخشید؟ یا دنبال نو کردم میز سرامیکی خود هستید که سالها همراه شما بوده است؟ اگر می خواهید سرامیک های خود را رنگ کنید، می توانید به خواندن مقاله ما ادامه دهید.

نقاشی سرامیک

مواد مورد نیاز برای نقاشی سرامیک چیست؟

با رنگ سرامیکی می توانید سطوح سرامیکی خود را نو کرده و با رنگ های دلخواه و مناسب دکوراسیون خود رنگ آمیزی کنید. با این حال، برای انجام کامل و دقیق ترین روش، نه تنها به رنگ، بلکه به محصولات کمکی نیز نیاز دارید. مواد مورد نیاز برای رنگ کردن سرامیک به شرح زیر است:

  • قلم موهایی با ضخامت های مختلف (برس موی نرم باید ترجیح داده شود)
  • سمباده
  • الگوهای طرح دار (اختیاری)
  • نوار نقاشی
  • پیش بند و روکش محافظ
  • رنگ و پرایمر مناسب سرامیک

رنگ کردن سرامیک با کدام رنگ انجام می شود؟

در ابتدا ممکن است در تکنیک های نقاشی سرامیک مبتدی باشید که با روش آزمون و خطا متوجه خواهید شد. به همین دلیل، شما باید رنگ های پایه آب و کاملا پاک شونده را ترجیح دهید. از رنگ چند منظوره براق و لوکس فیلی بویا رنگ ایده آل برای کار نقاشی سرامیک استفاده کنید. شما می توانید با خیالی آسوده با این محصول که به سلامت انسان و محیط زیست احترام می گذارد کار کنید. می توانید از رنگ های مخصوص که قدرت پخش در سطوح مختلف مانند سرامیک ساخته شده است، استفاده کنید. رنگ با قدرت پوشانندگی بالا از ترک خوردگی، تاول زدن یا ریزش در هر نقطه از جسم پس از اتمام فرآیند رنگ آمیزی سرامیکی جلوگیری می کند.

نقاشی سرامیک چگونه ساخته می شود؟

قبل از اقدام به اجرای رنگ کردن سرامیک، باید مطمئن شوید که سطح سرامیک دارای بافتی صاف است. در صورت وجود زبری روی سطح سرامیکی باید ابتدا با سوهان یا سنباده مناسب تمیز شود، سپس تمام سطح را با سمباده و سپس سطوح را با دستمال مرطوب تمیز کنید. (توصیه می کنیم از سمباده شماره 220 استفاده کنید.)

هنگامی که سطح را کاملاً صاف، تمیز و کاملاً خشک کردید، باید به سراغ بتونه کاری بروید که مرحله مهمی است. از پرایمر های  پایه رزین آلکیدی که دارای چسبندگی عالی هستند استفاده کنید. پس از اعمال رنگ های پایه آب زمان خشک شدن حداقل 24 ساعت باید پیش بینی شود.

تکنیک های نقاشی سرامیک چیست؟

می توانید خلاقیت و رنگ خود را بروز دهید و دیوارها یا مبلمان خود را با تکنیک های نقاشی سرامیک زیبا کنید. شما می توانید با تکنیک های مختلف مانند موزاییک، بافر، دکوپاژ یا تکنیک رنگ سه بعدی به نتایج عالی برسید. بعد از رنگ آمیزی می توانید با این تکنیک ها سرامیک آشپزخانه یا حمام خود را بدیع و خلاقانه جلوه دهید.

هنگام رنگ آمیزی سرامیک چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

هنگام رنگ آمیزی سرامیک باید به ترفندهایی توجه کنید که می تواند یک فعالیت سرگرم کننده و خلاقانه در آخر هفته برای شما باشد. برای اینکه کار شما بهترین نتیجه را بدهد کافی است به نکات زیر برای تکنیک های رنگ کردن سرامیک توجه کنید.

  • قبل از رنگ آمیزی سرامیک یا ظروف سرامیکی آشپزخانه یا حمام، از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر نقاط چسبنده یا گرد و غباری روی سطح باقی مانده است، باید این قسمت ها را پاک کنید و مراقب باشید که گرد و غبار روی آن باقی نماند.
  • قبل از رنگ آمیزی، تقاطع هایی را که سرامیک به پایان می رسد و مانند پیشخوان یا سقف با نوار چسب بپوشانید. بنابراین، می توانید بدون چکیدن رنگ در این قسمت ها، یک کار تمیز انجام دهید. اگر بعد از رنگ آمیزی می خواهید روی سرامیک الگو بسازید، می توانید از نوار نقاشی هم استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید از شابلون برای الگوهای نقاشی سرامیکی استفاده کنید، مراقب باشید شابلون را روی سطح نکشید تا نقاشی تمام شود. اگر قرار است از بیش از یک رنگ استفاده کنید، حتما بررسی کنید که آیا رنگ قبلی خشک شده است یا خیر.
  • برای رنگ کردن سرامیک به برس هایی با اندازه ها و نوک های مختلف نیاز دارید. می توانید سطح را با قلم مو یا غلتک پهن رنگ کنید. فراموش نکنید که برای کارهای الگو، برس های نازک را تهیه کنید که بعد از رنگ آمیزی روی سطح کار می کنید. در غیر این صورت نمی توانید الگوهای ریز و جزئی را به دلخواه استخراج کنید.
  • هنگام رنگ آمیزی سرامیک، اگر جهت قلمو را تا حد امکان به سمت همان سمت قرار دهید، ظاهری موج دار روی محصول نخواهید داشت.

ممکن است ایده های زیادی در سرتان باشد، اما گاهی اوقات ممکن است اجرای آن برایتان دشوار باشد. بررسی طرح های از پیش ساخته شده و الهام گرفتن از آنها می تواند خوب باشد.