برس های رنگ از ابزار هایی هستند که در رنگ آمیزی به شما کمک می کنند. هنگام انتخاب رنگ هایی که برای ایجاد تغییرات جدید در دکوراسیون خود استفاده خواهید کرد، باید رنگی مناسب با متریال سطح انتخاب کنید. برس‌های رنگ دارای سایزهای متفاوتی هستند و پس از انتخاب رنگ مورد علاقه‌تان، می‌توانید با انتخاب قلم‌مو متناسب با ارتفاع و عرض سطح، فرآیند رنگ‌آمیزی را لذت‌بخش‌تر کنید.

بعد از پایان یک پروژه نقاشی احتمالا بسیار خسته شده و در تمیز کردن برس رنگ تنبلی کنید. تمیز کردن نادرست برس رنگ پس از اولین پروژه ممکن است استفاده بعدی را بسیار دشوارتر کند. اگر رنگ روی الیاف قلم مو خشک شود، ممکن است موها سفت شوند و قلم مو آنقدر دوام نیاورد. بنابراین هر زمان که رنگ می کنید، تمیز کردن برس ها را یک مرحله مهم در نظر بگیرید. در این مقاله می خواهیم یاد بگیریم چگونه برس رنگ را تمیز کنیم؟

نکته: دستورالعمل‌های سازنده را برای برس‌های رنگ خود بررسی کنید و توصیه‌های مربوط به حلال‌ها، رقیق‌کننده‌های رنگ یا مواد تمیزکننده را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: انتخاب قلم مو مناسب نقاشی داخل ساختمان

1- رنگ مرطوب را از قلم مو جدا کنید.

تمیز کردن برس رنگ

یادگیری نحوه تمیز کردن صحیح برس های رنگ می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند و روند رنگ آمیزی را در طولانی مدت بهبود بخشد. به علاوه، مراحل کمتر از آنچه فکر می کنید پیچیده هستند. حالا بیایید تمیز کردن برس رنگ را شروع کنیم، تا سال‌های آینده نیز بتوانید از برس رنگ استفاده کنید.

قبل از رنگ آمیزی، مطمئن شوید که از برس های باکیفیت و مناسب برای نوع رنگ خود استفاده کنید. از برس های رنگ نایلونی یا برس های رنگ پلی استر برای رنگ های لاتکس و برس های رنگ طبیعی برای رنگ های روغنی استفاده کنید. این کار تمیز کردن را آسان‌تر می‌کند، مخصوصاً زمانی که یاد بگیرید چگونه برس‌های رنگ روغن را تمیز کنید.

قلم مو خوب این است که قبل از رنگ آمیزی فقط حدود دو اینچ (یا “دو انگشت”) رنگ روی قلم مو بگذارید. هر چه رنگ غیرضروری کمتری روی قلم مو وارد شود، رنگ کمتری باید بعداً تمیز کنید.

وقتی رنگ آمیزی تمام شد، تا جایی که می توانید رنگ را از قلم مو بردارید یا روی سطحی که در حال رنگ کردن هستید، لبه قوطی رنگ یا روی یک پارچه، دستمال کاغذی یا تکه روزنامه بکشید.

یک گزینه دیگر این است که به آرامی از یک شانه برس برای شانه زدن رنگ از روی موها استفاده کنید.

2- برس را با حلال تمیز کنید.

تمیز کردن برس رنگ با حلال

رنگ های پایه آب، مانند اکریلیک یا لاتکس، گزینه ای عالی برای اکثر دیوارهای داخلی (و حتی برخی از بیرونی ها) است. بوهای کمتری تولید می کند و تمیز کردن آن آسان تر است. اگر از رنگ اکریلیک یا لاتکس استفاده کرده اید، یادگیری چگونه برس رنگ را تمیز کنیم؟ در رنگ اکریلیک آسان است. تنها چیزی که برای تمیز کردن برس های خود نیاز دارید مقداری آب گرم یا صابون ملایم است.

برس را با حلال مناسب برای نوع رنگی که استفاده می کنید تمیز کنید. اگر از رنگ روغنی استفاده کرده اید، برس های خود را با الکل های معدنی یا سقز تمیز می کنید.

اگر از شلاک استفاده می‌کنید که در دفع لکه‌ها و زنگ‌زدگی فوق‌العاده است، باید از الکل دناتوره‌شده برای تمیز کردن برس‌هایتان استفاده کنید. در اینجا یک راهنمای کلی برای تمیز کردن برس های رنگ پوشیده شده با رنگ روغن وجود دارد:

اول از همه، مطمئن شوید که از حلال ها فقط در یک منطقه با تهویه مناسب استفاده کنید. مقداری از حلال را در یک کاسه پلاستیکی یا ظرف کوچک دیگری قرار دهید تا موهای آن کاملاً غوطه ور شود. یک برس کثیف را مستقیماً در ظرف اصلی حلال فرو نکنید.

برس را به مدت 10 تا 30 ثانیه در حلال هم بزنید.

پس از اتمام کار، موهای کاسه را روی کناره آن پاک کنید.

این کار را تا زمانی تکرار کنید که رنگ دیگری از قلم مو جدا نشود.

3- برس را با آب بشویید.

برس را با آب بشویید

پس از تمیز کردن قلم مو در حلال، از آب ولرم استفاده کنید تا رنگ باقیمانده و خود حلال را بشویید. هنگامی که یاد می گیرید چگونه برس رنگ را تمیز کنید، آب همیشه راه حل خوبی است.

برس را در یک کاسه یا زیر آب ولرم جاری بشویید. چند قطره صابون مایع ظرفشویی را به آب یا در صورت نیاز مستقیماً روی موها اضافه کنید.

اگر زیر شیر آب می شویید، برس را با موهای پایین نگه دارید تا آب وارد فرول نشود.

از انگشتان خود برای مالش یا “ماساژ” باقی مانده از برس استفاده کنید. مطمئن شوید که حلال قبل از دست زدن به برس با انگشتان خالی از روی آن شسته شده است.

در نهایت، برس را با آب گرم و بدون صابون بشویید تا صابون باقی مانده از برس پاک شود.

نکته: از آب داغ استفاده نکنید که باعث می‌شود فرول، قسمتی که سر برس را به دسته متصل می‌کند، منبسط و شل شود، که ممکن است منجر به افتادن برخی از موها شود.

4- تمیز کردن برس های سخت شده با رنگ

برس رنگ

این می تواند یک چالش در مورد چگونگی حذف رنگ خشک شده از قلم موها باشد، اما اغلب تلاش ارزش آن را دارد. شستن مؤثر یک «برس سنگ‌شده» می‌تواند هزینه‌های خرید یک برس جدید را کاهش دهد، بنابراین یادگیری نحوه تمیز کردن برس‌ رنگ ارزشش را دارد.

قلم مو را با رنگ سفت شده به مدت یک ساعت در سرکه خیس کنید. اگر موها خم نشدند، یک ساعت دیگر خیس کنید.

اگر بعد از دو ساعت نیاز به شل شدن بیشتری داشت، سر برس را داخل قابلمه در سرکه فرو کنید و قابلمه را روی اجاق بگذارید و بگذارید بجوشد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود. برس را با احتیاط بردارید و در صورت نیاز از جا قابلمه یا انبر استفاده کنید.

پس از خنک شدن، موها را با انگشتان یا شانه برس شانه کنید.

رنگ شل شده را با آب بشویید و در صورت لزوم تکرار کنید.

5- برس را خشک نگهداری کنید.

برس را خشک نگه دارید

چند راه برای حذف آب از برس های مرطوب وجود دارد.

قلم مو را به شدت بالای سطل رنگ، جعبه مقوایی یا ظرف دیگر تکان دهید.

متناوبا، از یک برس اسپینر برای چرخاندن برس خشک بالای ظرف استفاده کنید.

در صورت لزوم تکرار کنید.

اگر رطوبت باقی ماند، آن را روی روزنامه، حوله کاغذی یا پارچه تمیز بکشید تا برس خشک شود.

برای نگهداری، برس را صاف قرار دهید یا آن را طوری آویزان کنید که موها به سمت پایین باشد.

تمیز کردن برس رنگ آنقدرها هم که در ابتدا تصور می شود پیچیده نیست. در حالی که ممکن است زمانی به نظر برسد که نمی‌خواهید در پایان پروژه صرف کنید، تمیز کردن برس‌های رنگ تنها چند دقیقه طول می‌کشد. این تفاوت بزرگی در محافظت از برس های با کیفیت بالا و اطمینان از اینکه پروژه های رنگ شما به بهترین شکل ظاهر می شوند، ایجاد می کند. در این مقاله به راحتی یاد گرفتیم که چگونه برس رنگ را تمیز کنیم.