ترکیب رنگ لاتکس با اکریلیک

شما می توانید انواع مختلفی از رنگ ها را با هم مخلوط کنید تا یک پوشش دقیق به دست آورید. با این حال، شما باید بدانید که کدام نوع رنگ را می توان با هم مخلوط کرد، در غیر این صورت ممکن است رنگ ها را خراب کنید. بنابراین، ترکیب رنگ اکریلیک با لاتکس امکان پذیر است؟

می توانید رنگ های اکریلیک و لاتکس را با هم مخلوط کنید زیرا هر دو رنگ بر پایه آب هستند.  می توانید رنگ لاتکس داخلی را با رنگ اکریلیک داخلی مخلوط کنید. با این حال، رنگ های اکریلیک به صورت لوله ای عرضه می شوند، بنابراین مخلوط کردن آنها با رنگ لاتکس دشوار است. اما، ما یک راهنمای گام به گام تهیه کرده ایم که نحوه انجام آن را توضیح می دهد.

بیشتر بخوانید: رنگ لاتکس یا اکریلیک؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک از رنگدانه معلق در محلول پلیمری اکریلیک و رزین اکریلیک ساخته شده است. آنها بر پایه شیمیایی هستند به این معنی که وقتی خشک می شوند در برابر آب مقاوم می شوند. در حال حاضر، رنگ های اکریلیک محبوب ترین هستند.

رنگ اکریلیک بسیار سریع خشک می شود. اگر منطقه کوچکتری را رنگ آمیزی می کنید ممکن است این یک مزیت باشد، اما این کار رنگ آمیزی مناطق بزرگتر را دشوارتر می کند. به خوبی با رنگ های روغنی ترکیب نمی شود و به دیواری که قبلا با رنگ روغن رنگ شده است نمی چسبد.

رنگ لاتکس چیست؟

لاتکس یک رنگ پایه آب است. مشابه رنگ اکریلیک، از رزین اکریلیک ساخته شده است. بر خلاف اکریلیک، استفاده از رنگ لاتکس برای رنگ آمیزی مناطق بزرگتر توصیه می شود. نه به این دلیل که کندتر خشک می شود، بلکه به این دلیل که معمولاً در مقادیر بیشتر خریداری می شود.

تفاوت بین رنگ اکریلیک و لاتکس

تفاوت اصلی این دو رنگ در این است که رنگ اکریلیک پایه شیمیایی و رنگ لاتکس بر پایه آب است. از آنجایی که این رنگ بر پایه مواد شیمیایی است، مواد شیمیایی موجود در رنگ اکریلیک آن را نسبت به رنگ لاتکس انعطاف پذیرتر می کند.

معنی آن چیست؟

رنگ اکریلیک بهتر از رنگ لاتکس منقبض و منبسط می شود.

از آنجایی که رنگ لاتکس بر پایه آب است، تمیز کردن آن فقط با آب و صابون آسان تر است. رنگ اکریلیک از آنجایی که بر پایه مواد شیمیایی است به تینر رنگ نیاز دارد. ترکیب شیمیایی آن نیز در هنگام دست زدن به مراقبت بیشتری نیاز دارد. باید اطمینان حاصل کنید که از تهویه مناسب استفاده می کنید زیرا رنگ اکریلیک می تواند بخارهای خطرناکی ایجاد کند.

رنگ اکریلیک به رنگ لاتکس می چسبد

رنگ اکریلیک به رنگ لاتکس می‌چسبد. بافت رنگ لاتکس اجازه می دهد تا بیشتر رنگ ها (از جمله اکریلیک) بچسبند. همچنین هر دو رنگ دارای حلال (آب) یکسانی هستند که باعث سازگاری آنها می شود.

از آنجایی که هر دو رنگ دارای حلال یکسان و ویژگی های مشابه هستند، رنگ لاتکس نیز به رنگ اکریلیک می چسبد. بنابراین، مهم نیست کدام یک را اول اضافه کنید، هر دو رنگ به هم می‌چسبند.

رنگ اکریلیک ضخیم تری دریافت می کنید

اگر لاتکس را با رنگ اکریلیک مخلوط کنید، رنگ اکریلیک غلیظ تری دریافت می کنید. رنگ اکریلیک رنگ (رنگدانه‌های رنگ) بیشتری به رنگ لاتکس اضافه می‌کند و در نتیجه رنگ‌آمیزی رنگارنگ‌تری ایجاد می‌کند. به این دلیل که رنگ اکریلیک با رنگدانه های رنگ بیشتری نسبت به رنگ لاتکس فرموله شده است.

از آنجایی که رنگ های لاتکس و اکریلیک رنگ های پایه آب هستند، از همان حلال (آب) استفاده می کنند. در نتیجه، هر دو رنگ دارای ویژگی های مشابه هستند. آنها سریع خشک می شوند، به راحتی اجرا می شوند. بنابراین، هر دو رنگ با یکدیگر سازگار هستند.

اما، آنها همچنین ویژگی های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، رنگ لاتکس سبک تر از رنگ اکریلیک است. به این دلیل که رنگ لاتکس برای رنگ آمیزی مبلمان و ساختمان ها ساخته می شود، در حالی که رنگ های اکریلیک برای هنر و صنایع دستی ساخته می شوند. از آنجایی که رنگ اکریلیک ضخیم تر است، قبل از استفاده باید آن را مخلوط کنید. بنابراین، نمی توانید رنگ اکریلیک را مستقیما اعمال کنید.

همچنین، رنگ اکریلیک دارای مواد شیمیایی در فرمول خود است، در حالی که لاتکس این گونه نیست. مواد شیمیایی موجود در رنگ اکریلیک برای بهبود خاصیت ارتجاعی رنگ اضافه می شود. همچنین رنگ های اکریلیک رنگدانه های رنگ بیشتری دارند.

بنابراین، می توانید رنگ اکریلیک و رنگ لاتکس را با هم مخلوط کنید زیرا ماهیت آب (حلال) آنها باعث سازگاری آنها می شود. اما رنگ مخلوط ضخیم تر و پررنگ تر خواهد بود. اگر می خواهید روکش دقیق و روشن تری داشته باشید، این رنگ ها را با هم مخلوط کنید.

چگونه رنگ اکریلیک را با رنگ لاتکس مخلوط کنیم؟

مخلوط کردن رنگ اکریلیک با لاتکس کار آسانی است که می توانید آن را به عهده بگیرید.

برای ترکیب رنگ اکریلیک با لاتکس ، به چند ابزار نیاز دارید:

  • یک سطل رنگ
  • یک قوطی رنگ لاتکس
  • رنگ اکریلیک
  • میکسر رنگ
  • جام اندازه گیری
  • یک بطری آب

1-هر دو رنگ را در یک ظرف بریزید

قبل از ریختن هر دو رنگ، بررسی کنید که آیا رنگ ها سالم هستند یا خیر. اگر یکی از رنگ ها منقضی شده است (یا خراب شده است)، نباید از آن استفاده کنید.

از آنجایی که رنگ لاتکس در یک سطل است، می توانید اکریلیک را داخل ظرف لاتکس بریزید. با این حال، بهتر است از یک سطل رنگ تمیز دیگر استفاده کنید.

ابتدا رنگ اکریلیک را بریزید. برای ریختن رنگ اکریلیک، مقدار لازم را در یک پیمانه یا کاسه خالی فشار دهید. رنگ های اکریلیک به صورت لوله ای هستند، بنابراین باید رنگ را فشار دهید. از آنجایی که رنگ اکریلیک ضخیم تر است، باید آن را نازک کنید.

2-رنگ اکریلیک را نازک کنید

از آنجایی که رنگ اکریلیک بر پایه آب است، می توانید آن را با آب رقیق (رقیق) کنید. هنگامی که رنگ اکریلیک را نازک می کنید، رنگ روشن تر می شود و می توانید آن را راحت تر اعمال کنید.

برای رقیق شدن رنگ اکریلیک، چند قطره آب به رنگ اکریلیک اضافه کنید. 15-30 درصد آب به اکریلیک اضافه کنید. اگر از بیش از 30 درصد آب برای رقیق کردن رنگ اکریلیک استفاده کنید، رنگ کیفیت چسبندگی خود را از دست می دهد و نمی چسبد.

پس از اضافه کردن آب به رنگ اکریلیک، مخلوط را هم بزنید. برای هم زدن مخلوط می توانید از یک میکسر رنگ استفاده کنید. آنقدر هم بزنید تا رنگ یکدست و روان شود.

3-مخلوط کنید و به مدت 10 دقیقه هم بزنید

پس از رقیق کردن رنگ اکریلیک، اکریلیک رقیق شده را در یک سطل تمیز (یا داخل ظرف رنگ لاتکس) بریزید. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، لاتکس را روی رنگ اکریلیک رقیق شده بریزید و آنها را مخلوط کنید.

برای مخلوط کردن رنگ اکریلیک و لاتکس از میکسر رنگ استفاده کنید. به طور متوسط باید مخلوط را به مدت 10 دقیقه هم بزنید. اطمینان حاصل کنید که کف ظرف را هم بزنید تا تمام رنگ مخلوط شود.

4-مخلوط را آزمایش کنید

پس از 10 دقیقه از هم زدن مخلوط، باید آن را تست کنید. برای آزمایش، مخلوط (از رنگ اکریلیک و لاتکس) را روی مقوا یا مواد قابل مصرف بمالید. اگر مخلوط خیلی غلیظ یا سخت است، باید دوباره هم بزنید (به مدت 10 دقیقه).

اگر مخلوط رنگ ثابتی داشته باشد و به راحتی اعمال شود، خوب است. با این حال، باید صبر کنید تا رنگ خشک شود. اگر رنگ مخلوط یک رنگ یکنواخت ندارد، یا اگر خشک شدن رنگ خیلی طولانی می شود (یا خیلی سریع خشک می شود)، باید رنگ بیشتری به مخلوط اضافه کنید و دوباره هم بزنید. مخلوط رنگ لاتکس و رنگ اکریلیک 2 ساعت طول می کشد تا خشک شود.

اگر مخلوط خوب خشک شد، رنگ یکنواخت داشت و جریان ثابتی داشت، می توانید از مخلوط استفاده کنید.

رنگ اکریلیک در مقابل رنگ لاتکس

رنگ اکریلیک و رنگ لاتکس هر دو رنگ های عالی هستند. هر دو رنگ به راحتی اعمال می شوند، سریع خشک می شوند، پوشش خوبی دارند و به اکثر سطوح می چسبند. با این حال، هر رنگ برای یک سطح متفاوت استفاده می شود.

رنگ های اکریلیک دارای برخی مواد شیمیایی در فرمول خود هستند، در حالی که رنگ های لاتکس این گونه نیستند. این مواد شیمیایی رنگ اکریلیک را الاستیک تر از رنگ لاتکس می کنند. رنگ اکریلیک برای انبساط و انقباض بر اساس دما طراحی شده است. این باعث می شود رنگ دوام بیشتری داشته باشد و برای استفاده در فضای باز و داخلی بهتر باشد.

همچنین رنگ های اکریلیک ضخیم تر از رنگ های لاتکس هستند. این بدان معناست که سطوح بیشتری را با مقدار کمتری رنگ اکریلیک می پوشانید. همچنین، از آنجایی که رنگ اکریلیک دارای رنگدانه های رنگ بیشتری است، پوشش رنگارنگی ارائه می دهد.

از طرفی رنگ لاتکس نازکتر از اکریلیک است. این بدان معنی است که رنگ راحت تر اعمال می شود، شما می توانید جریان را کنترل کنید و رنگ سریعتر خشک می شود. اگر باتجربه نیستید، استفاده از رنگ با جریان نازک‌تر بهتر است.

همچنین رنگ لاتکس برای رنگ آمیزی مبلمان و ساختمان ایده آل است. به این دلیل که رنگ لاتکس ظاهر ظریف تری دارد. اگرچه رنگ‌های اکریلیک رنگارنگ‌تر هستند، اما هیچ‌کس نمی‌خواهد مبلمان خود را با رنگی که خیلی روشن است رنگ کند. بنابراین، برای رنگ آمیزی مبلمان داخلی یا خارجی، رنگ لاتکس بهتر است.

نتیجه گیری

نتیجه می گیریم ترکیب رنگ اکریلیک با لاتکس امکان پذیر است و با این کار رنگی ضخیم تر و رنگارنگ تر به دست می آورید. اما، باید مقدار مورد نیاز را اندازه بگیرید و هر دو رنگ را مخلوط کنید تا یک رنگ ثابت به دست آورید. پس از انجام این کار، می توانید از رنگ مخلوط استفاده کنید.