لکه رنگ روی فرش

هنگامی که در حال رنگ کردن دیوار و یا وسایل دیگر هستید، یا به نقاشی رنگ و روغن مشغولید. آنقدر در پروژه خود غرق می شوید که حتی ممکن است متوجه نشوید که رنگ را به چپ و راست می کشید. احتمال دارد مقداری رنگ به فرش شما بپاشد. اصلا هیجان زده نشوید و دست و پای خود را گم نکنید. مطمئن باشید که راه حلی برای پاک کردن لکه رنگ از فرش وجود دارد.

نوع رنگی که استفاده می کنید باید یکی از اولین مواردی باشد که به آن توجه می کنید. رنگ‌های پایه آب، رنگ‌های لاتکس و رنگ‌های پایه روغن، همگی دارای اجزای متفاوتی هستند. بنابراین، راه های مختلفی برای پاک کردن آنها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: روش های از بین بردن لکه روی دیوار

لکه های رنگ بر پایه آب

لکه های رنگ لاتکس

اگر رنگ شما هنوز خیس است، می توانید سعی کنید با دستمال کاغذی آن را پاک کنید. مانند سایر انواع رنگ، این باید همیشه اولین راه حل شما باشد.

برای لکه های رنگ لاتکس، محلولی از آب و مواد شوینده ظرف ایجاد کنید. فقط این بار می توانید از آب ولرم استفاده کنید.

چگونه رنگ بر پایه آب مرطوب را از فرش پاک کنیم؟

رنگ‌های اکریلیک و لاتکس از رنگ‌های رایج پایه آب هستند و راحت‌تر از رنگ‌های روغنی پاک می‌شوند. رنگ اکریلیک به دلیل زمان‌های خشک شدن سریع و قابلیت استفاده بر روی سطوح مختلف، از بوم گرفته تا کاغذ، معروف است.

آنچه شما نیاز دارید

  • دستکش
  • کاردک
  • آبپاش
  • آب گرم
  • مایع ظرفشویی
  • پارچه سفید یا دستمال کاغذی تمیز

ابتدا دستکش خود را بپوشید. سپس رنگ اضافی را پاک کنید. از یک کاردک استفاده کنید تا رنگ اضافی را از روی فرش بردارید. سعی کنید تا جایی که می توانید رنگ را با استفاده از کاردک برداربد.

داخل آبپاش آب گرم بریزید و آن را روی ناحیه لکه دار اسپری کنید.

مقدار مساوی آب گرم و مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کنید. داخل یک لگن بریزید تا پارچه را در آن فرو کنید.

با استفاده از یک پارچه سفید محلول را روی لکه بمالید. این کار را تکرار کنید تا لکه رنگ پاک شود.

با یک پارچه تمیز به پاک کردن ادامه دهید تا محلول از فرش تمیز شود.

مراحل چهار و پنج را تکرار کنید تا تمام رنگ ها پاک شوند.

لکه های رنگ بر پایه روغن

لکه های روغنی برای شروع نرم شدن رنگ به بخار نیاز دارند. پس از انجام این کار، با استفاده از یک سوزن یا یک بند انگشتی سعی کنید رنگ موجود را بلند کنید. در نهایت باید بتوانید همه چیز را بیرون بیاورید. فقط کمی صبر می خواهد.

چگونه رنگ روغنی مرطوب را از فرش پاک کنیم؟

رنگ روغنی یک گزینه سنگین برای رنگ آمیزی دیوارهای داخلی است. پاک کردن رنگ روغنی از فرش بسیار سخت است. برای این فرآیند باید از تینر رنگ یا سقز استفاده کنید.

آنچه شما نیاز دارید

  • دستکش لاتکس
  • کاردک
  • اسفنج یا پارچه سفید تمیز
  • تینر یا سقز رنگ
  • مایع ظرفشویی
  • آب گرم
  • آبپاش

ابتدا دستکش لاتکس بپوشید رنگ اضافی را پاک کنید. با استفاده از کاردک رنگ اضافی را از روی فرش بردارید. با یک پارچه سفید تمیز تا تا جایی که می توانید رنگ را پاک کنید.

آبپاش را پر از آب گرم کنید سپس روی رنگ باقیمانده اسپری کتید تا خیس شود. دوباره با یک پارچه سفید سطح را پاک کنید.

تینر رنگ یا سقز را با یک اسفنج مرطوب یا پارچه سفید بمالید. مراقب باشید که رنگ نازکتر باعث پخش شدن لکه نشود. برای جلوگیری از پخش شدن، روی تکه‌های فرش کار کنید، پاک‌کننده را با دقت بمالید و لکه را پاک کنید. اگر اسفنج یا پارچه شما با رنگ پوشانده شد، آن را بشویید یا از یک پارچه جدید استفاده کنید.

1/4 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آب گرم در یک کاسه یا ظرف مخلوط کنید. از یک اسفنج تمیز یا پارچه سفید تازه برای استفاده از محلول روی فرش استفاده کنید. به آرامی منطقه را پاک کنید.

بشویید و در صورت نیاز تکرار کنید. با یک حوله تمیز خشک کنید. مراحل چهار و پنج را هر چند بار که لازم است تکرار کنید تا تمام رنگ از روی فرش پاک شود.

نحوه پاک کردن رنگ خشک از روی فرش

بهتر است به محض اینکه متوجه لکه شدید، رنگ را پاک کنید. پاک کردن رنگ خشک شده بسیار سخت تر از رنگ مرطوب است. اما اگر بعداً لکه ای دیدید، امیدتان را از دست ندهید. این مراحل را برای هر دو لکه رنگ بر پایه آب و روغن خشک شده دنبال کنید.

آنچه شما نیاز دارید

  • دستکش لاتکس
  • کاردک
  • تینر یا سقز رنگ
  • اسفنج یا پارچه سفید تمیز

بعد از پوشیدن دستکش، از انگشتان خود برای شکستن رنگ خشک شده و جدا کردن الیاف فرش استفاده کنید.

از یک کاردک استفاده کنید تا رنگ اضافی خشک شده ای که ممکن است جدا شود را بتراشید. حذف هر چه بیشتر رنگ خشک شده باعث می شود که تینر رنگ یا سقز راحت تر وارد الیاف شود. ملایم باشید تا الیاف فرش را بیرون نکشید.

از یک اسفنج یا پارچه سفید تمیز برای استفاده از رقیق کننده رنگ روی ناحیه لکه دار استفاده کنید. لکه را پاک کنید تا از بین برود و از مالیدن بیشتر رنگ به فرش خودداری کنید.

برای رنگ خشک شده بر پایه آب، می توانید ابتدا آب گرم را روی لکه اسپری کنید و با یک اسفنج یا پارچه سفید تمیز آن را پاک کنید. اگر رنگ بیرون نیامد، تینر رنگ بزنید.

آبکشی کنید. با آب گرم اسپری کنید و با یک پارچه سفید تمیز پاک کنید تا تمام رنگ پاک شود.

نتیجه گیری

پاک کردن لکه رنگ از فرش کار آسانی نیست اما می توان آن را انجام داد. فقط قبل از شروع به نوع رنگی که استفاده می کنید توجه داشته باشید. اگر لکه فرش هنوز تکان نمی خورد، ممکن است مجبور شوید با یک سرویس قالیشویی حرفه ای تماس بگیرید.