اولین پرتوهای خورشید که در اولین نور صبح به خانه و روی دیوارها بازتاب می‌شوند، همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه میزان تماس ممکن است کم به نظر برسد، اما دیوارها مناطقی هستند که تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی قرار دارند و اگر دیوارهای شما تمیز باشند، خانه شما یک قدم جلوتر است. بدون شک استفاده صحیح از رنگ در کنار پاکسازی تاثیر دارد.

لکه های دیوار چیزی است که همه ی ما به شدت از آن می ترسیم و اغلب با آن مواجه می شویم. اگر لکه ها را با روش علمی و با محصول مناسب تمیز کنید، می توانید لکه های دیوار را طوری از زندگی خود پاک کنید که گویی هرگز اتفاق نیفتاده است. در صورت تمایل، بیایید نگاهی به نحوه از بین بردن لکه ‌های دیواری که اغلب با آن‌ها مواجه می‌شویم، بیاندازیم.

ملاحظات هنگام از بین بردن لکه های دیوار

برخی از محصولات طبیعی غیر شیمیایی وجود دارند که معمولاً برای تمیز کردن لکه‌های دیوار مانند جوش شیرین، نشاسته، آب لیمو، سرکه استفاده می‌شوند. اگر قصد استفاده از یکی از این موارد را دارید، اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که این مواد بسته به دیواری که پاک خواهیم کرد، متفاوت خواهند بود. اگر برای از بین بردن لکه های روی دیوار به رنگ خود آسیب بزنید در دراز مدت با مشکل بیشتری مواجه خواهید شد بنابراین اگر از شوینده ها و محلول های مخصوصی که برای این موضوع تولید می شود کمک بگیرید کار شما راحت می شود.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید این است که هنگام تمیز کردن دیوارهای خود را خیلی خیس نگذارید. اگر بعد از “شستن” دیوار نمی توانید آن را خشک کنید، آب باقیمانده می تواند تجمع کند و در دراز مدت باعث ایجاد رطوبت شود، پس حتماً پس از شستشو آن را خشک کنید.

چگونه لکه های روغن، چای و قهوه را از روی دیوار پاک کنیم؟

از آنجایی که لکه‌های چای، قهوه و روغنی که از روی دیوار آشپزخانه می‌دانیم، هم لکه‌های شیمیایی و هم ناشی از گرما هستند، روش‌های حذف آن ها کمی با بقیه متفاوت است. لکه‌های داغ به محض پاشیدن روی دیوار راحت‌تر پاک می‌شوند، اما پس از خشک شدن، ممکن است در پاک کردن کامل لکه‌ها با مشکل مواجه شوید. اگر ابتدا هر کاری را که روی قسمت کوچکی از دیوار انجام می دهید امتحان کنید، از نتیجه مطمئن خواهید شد.

اگر لکه به اندازه کافی خشک است که بتوان آن را درمان کرد، ابتدا لکه را با آب گرم نرم کنید. سپس کرم پاک کننده را روی یک اسفنج چکه کنید و با حرکات کوچک و دایره ای لکه را بمالید و سپس با دستمال کمی مرطوب به خشک کردن ادامه دهید. با این روش می توانید به راحتی از شر لکه های چای و قهوه خلاص شوید. از آنجایی که لکه های روغن به شدت روی سطح جمع می شوند، توصیه می کنیم از یک ماده موثر چربی زدا استفاده کنید.

پاک کردن لکه روغن از دیوار

پاشیدن لکه روغن روی دیوار یکی از مشکلاتی است که هر چقدر هم که مراقب باشید می توانید آن را تجربه کنید. مهم است که از روش‌های تمیز کردن درست استفاده کنید، زیرا علاوه بر ایجاد یک تصویر بد در خانه، یکی از سخت‌ترین لکه‌ها است. بیایید نگاهی بیندازیم که در صورت مواجهه با چنین مشکلاتی چه کاری باید انجام دهید.

لکه روغن روی دیوار یکی از سخت ترین لکه ها برای پاک کردن است. به خصوص در آشپزخانه، لکه هایی که هنگام تهیه غذا ایجاد می شود باید در اسرع وقت پاک شوند. هنگام تمیز کردن دیوارهای آشپزخانه آغشته به روغن باید به نکاتی توجه کرد. ماهیت سخت لکه ممکن است باعث آسیب دیدن دیوار در حین تمیز کردن شود. به همین دلیل، باید مراقب باشید که از محصولات پاک کننده مناسب برای از بین بردن لکه های روغن استفاده کنید. محصولات چربی زدا نتایج عملی ارائه می دهند که به شما کمک می کند لکه های خشک شدن را در مدت زمان کوتاهی از بین ببرید. با این حال، پاک کننده های شیمیایی که بیش از حد سنگین هستند ممکن است باعث نازک شدن رنگ دیوار و حتی پاک شدن آن در طول زمان شوند. بنابراین باید مراقب باشید که از محصولات مناسب استفاده کنید.

یکی دیگر از مواردی که می توانید برای پاک کردن لکه روغن از دیوار استفاده کنید آب گرم است. به خصوص روی لکه های خشک شده، آب گرم نرم شده و تمیز کردن را آسان می کند. پس از از بین بردن لکه روغن، فراموش نکنید که دیوار خود را خشک کنید. دیوارهایی که خیس می مانند بیشتر مستعد رطوبت می شوند.

آیا رنگ لکه روغن روی دیوار را می پوشاند؟

لکه روغن روی دیوار را نمی توان با رنگ های استاندارد پوشاند. استفاده از رنگ بر روی لکه قبل از تمیز کردن، راه حل دائمی ایجاد نمی کند.

اگر در هنگام پاک کردن لکه یا به دلایل دیگر قسمت‌هایی روی دیوار آسیب دیده است، می‌توانید قبل از رنگ‌آمیزی از بتونه  استفاده کنید. سپس از رنگ های پوشش دهنده برای رنگ آمیزی و پاک کردن لکه روغن از دیوار استفاده کنید.

پس از اعمال رنگ پوششی، آستر داخلی را که با توجه به سطح انتخاب شده است، بمالید تا چسبندگی رنگ بیشتر شود و ماندگاری بیشتر داشته باشد. در نهایت رنگ داخلی را به رنگ دلخواه برای دیوار خود بزنید. دیوارهای شما اکنون مانند روز اول تمیز به نظر می رسند!

اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از لکه روغن روی دیوار

برای جلوگیری از ایجاد لکه های روغنی روی دیوارهای خانه می توانید اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

انتخاب رنگ قابل شستشو

برای جلوگیری از لکه های روغنی روی دیوار می توانید رنگ قابل شستشو را انتخاب کنید که کاملا قابل پاک شدن و شستشو است. رنگ های قابل تمیز کردن قابلیت تنفس بالایی دارند. بنابراین در حالی که دیوارهای شما تمیز می مانند، برای مدت طولانی نیازی به رنگ آمیزی مجدد ندارید.

استفاده از محصول محافظ در برابر لکه های روغنی

هنگام آشپزی در آشپزخانه، ممکن است روغن روی دیوارها پاشیده و باعث ایجاد لکه روی دیوار شما شود. برای جلوگیری از این وضعیت می توانید از محافظ های دیوار کناری اجاق گاز یا محصولات پاشش روغن استفاده کنید.

چگونه لکه های روغن، چای و قهوه را از روی دیوار پاک کنیم؟

خلاقیت کودک ها بسیار در این زمینه شکوفا می شود و همیشه لکه های خودکار را بر روی دیوارهای خود می بینیم که نشانه ای از این موضوع است. یک راه حل ساده برای از بین بردن لکه دیوار توسط خودکار را در ابتدا ارایه می دهیم. پادزهر لکه جوهر، ماده فعالی به نام ایزوپروپیل الکل است. توصیه می شود قبل از استفاده از ماده ای که می توانید به صورت محلول یا قلم پیدا کنید، از دستکش بر روی لکه استفاده کنید. سپس پس از چکاندن مقداری الکل روی پنبه، آن را به آرامی روی محل لکه دار بمالید. پس از از بین بردن کامل لکه، محل را با آب بشویید و خشک کنید.

نکته: اگر محصول را به جای مالش با تکنیک پرس بزنید، دیوار شما آسیب نمی بیند و لکه پردازش نمی شود، روی پنبه جمع می شود و از دیوار جدا می شود.

چگونه لکه های دوده، کپک و رطوبت را از روی دیوار پاک کنیم؟

رطوبت و کپک به دلیل شرایط آب و هوایی سردی است که نماهای خارجی در زمستان با آن مواجه می شوند و در نتیجه تبادل حرارت، عایق کاری و مشکلات تهویه در ساختمان ایجاد می شود. رطوبت ناشی از به دام افتادن آب در دیوار، اگر برای مدت طولانی روی دیوار بماند، منجر به رشد کپک می شود. فرآیند تمیز کردن نیز به تکنیک های مختلفی نیاز دارد. برای از بین بردن لکه دیوار که توسط کپک ایجاد شده است باید مراحل زیر را طی کرد.

اول از همه، لازم است به موادی که استفاده می کنید، سفید کننده ژل اضافه کنید، زیرا خاصیت ضد باکتریایی دارد تا لایه باکتریایی قالب را تمیز کنید. قبل از تمیز کردن دیوار، سطح کپک زده را با یک پارچه خشک کاملا پاک کنید، سپس کاغذ سنباده سنگ تراشی را به محل مورد نظر بمالید. سپس با اسپری یا پارچه سفید کننده را بمالید. پس از 10 دقیقه نگه داشتن محل، دوباره آن را با یک پارچه خشک پاک کنید. اگر می خواهید یک درمان دائمی انجام دهید، الکل 80٪ خالص شده را با یک برس موی سفت روی دیوار بمالید.

راه حل برای لکه های دوده ناشی از دود شومینه و دودکش نیز بسیار ساده است. در عین حال، مواد فعالی که در پاکسازی لکه دوده ای که می تواند باعث ایجاد بوی بد شود، نقش دارند، بنزین و تتراکلرید کربن هستند. پس از بررسی عدم وجود مواد قابل اشتعال در اطراف، اگر یکی از موارد دلخواه خود را با کمک یک پارچه میکروفیبر بدون فشار دادن روی ناحیه ای که لکه ها قرار دارد بمالید، لکه های دوده در مدت کوتاهی از بین می روند.

دوده، کپک و رطوبت نقاطی هستند که به صورت فضایی پخش می شوند و بیش از آنچه به نظر می رسند باید تمیز شوند.

نکات تمیز کردن دیوارها

  • هرگز از مواد شیمیایی با غلظت بالا برای تمیز کردن دیوارهایی با رنگ صاف استفاده نکنید.
  • هر چند رنگ های براق و نیمه براق با دوام هستند، اما جهت جلوگیری از خراش همیشه از اسفنج نرم استفاده کنید.
  • از آب گرم و یک پاک کننده همه منظوره برای دیوارها با رنگ لاتکس استفاده کنید.
  • دیوارهای رنگ روغنی را با آب گرم و صابون بشویید.
  • هنگام تمیز کردن اطراف پریزها و کلیدها حتما فیوز برق را خاموش کنید.
  • قبل از اینکه دیوارهای خود را تمیز کنید گردگیری کنید. می توانید از جارو برقی برای رفع گرد و غبار دیوارها استفاده کنید.
  • ابتدا محلول تمیز کننده خود را به صورت نقطه ای آزمایش کنید تا مبادا به دیوارها آسیب برسد.
  • با تمیز کردن به موقع لکه ها از سخت شدن آنها جلوگیری کنید.
  • برای پاک کردن سطوح چوبی می توانید از سرکه سفید استفاده کنید.