اعمال رنگ پلی اورتان با غلطک امکان پذیر است؟

پلی اورتان معمولاً با قلم مو استفاده می شود. اما، استفاده از قلم مو روی یک سطح بزرگ خسته کننده و زمان بر است. بنابراین، آیا اعمال رنگ پلی اورتان با غلطک امکان پذیر است ؟

شما می توانید پلی اورتان را با استفاده از غلطک اعمال کنید، اما باید از نوع مناسب غلتک برای هر نوع پلی اورتان استفاده کنید. بهترین غلتک برای پلی اورتان غلتک مو بره است.

غلتک مو بره می تواند پلی اورتان بر پایه روغن را به آرامی جذب و اعمال کند. شما همچنین می توانید از فوم غلتک برای اعمال پلی اورتان بر پایه روغن استفاده کنید، اما هرگز از آن برای پلی اورتان پایه آب استفاده نکنید.

قبل از استفاده از رنگ پلی اورتان با غلطک، باید غلتک را در الکل های معدنی فرو کنید. الکل های معدنی از جذب بیش از حد پلی اورتان توسط غلتک و از ایجاد حباب جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: پلی اورتان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انواع پلی اورتان

دو نوع پلی اورتان وجود دارد. بر پایه روغن و بر پایه آب. آیا می توانید برای هر دو نوع از غلتک استفاده کنید؟

پلی اورتان بر پایه روغن

می توانید از فوم، میکروفیبر و غلتک های مو بره برای اعمال پلی اورتان بر پایه روغن استفاده کنید. پلی اورتان پایه روغن دارای جریان ضخیم است، بنابراین این غلتک ها پلی اورتان را به خوبی جذب می کنند.

جریان ضخیم پلی یورتان بر پایه روغن به غلتک اجازه می دهد تا آن را به نرمی و بدون آثار برس پخش کند. با این حال، پلی اورتان بر پایه روغن به مدت بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد، به خصوص اگر با غلتک استفاده شود.

پلی اورتان بر پایه آب

شما فقط می توانید از انواع خاصی از غلتک ها برای اعمال پلی اورتان پایه آب استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید از غلتک های الیافی برای پلی اورتان پایه آب استفاده کنید، اما نمی توانید از غلتک فوم استفاده کنید.

از آنجایی که پلی یورتان پایه آب جریان سبک تری دارد، می توانید فقط از غلتک های خاصی برای اعمال آن استفاده کنید. به عنوان مثال، غلتک های فوم متخلخل هستند و می توانند پلی یورتان پایه آب بیشتری را نسبت به نیاز جذب کنند. این باعث ایجاد ناهمواری در سطح می شود. بنابراین، شما نباید از غلتک های فوم برای پلی اورتان پایه آب استفاده کنید.

یک غلتک پلی اورتان را به طور مساوی پخش می کند

غلتک بدون توجه به جهتی که می‌پیچید، پلی اورتان را به طور یکنواخت اجرا می‌کند. بنابراین یک سطح یکنواخت خواهید داشت. یک غلتک از اعمال بیش از حد پلی اورتان در برخی مناطق جلوگیری می کند.

هنگامی که از غلتک برای اعمال پلی یورتان استفاده می کنید، بدنه پهن غلتک به شما این امکان را می دهد که بیش از هر ابزار دیگری مناطق بیشتری را در یک رول بپوشانید. این تفاوت بین غلتک و قلم مو است.

غلتک پلی اورتان

انواع غلتک رنگ پلی اورتان

غلتک رنگ باید بدون پرز باشد و پلی اورتان پایه روغن را به طور یکنواخت جذب کند. همچنین، غلتک نباید رگه های رنگی را پشت سر بگذارد.

در اینجا انواع غلتک های توصیه شده برای پلی اورتان آورده شده است:

فوم غلتک

غلتک های فوم با استفاده از مواد فوم تجاری طراحی شده اند. این غلتک ها دارای جذب قابل توجهی هستند که آنها را برای جذب و اعمال پلی اورتان بر پایه روغن ایده آل می کند.

با این حال، غلتک های فوم برای پلی اورتان پایه آب ایده آل نیستند. غلتک های فوم هنگام استفاده با پلی اورتان پایه آب باعث ایجاد رگه ها و ریزش رنگ می شوند. همچنین، غلتک های فوم چندان بادوام نیستند.

غلتک های میکروفیبر

غلتک های میکروفیبر غلتک های رنگ بافته شده ای هستند که با لایه ای از پارچه میکروفیبر پیچیده شده اند. این پارچه دارای الیاف کوتاه و کوچکی است که باعث می شود غلتک چندین لایه پلی اورتان را بدون رگه یا علامت بمالد.

غلتک میکروفیبر یک غلتک عالی برای پلی اورتان پایه آب است. غلتکی بادوام است و تا زمانی که غلتک به خوبی نگهداری شود می تواند برای چندین کاربرد پلی اورتان استفاده شود.

غلتک مو بره

غلتک مو بره از پشم بره به دست می آید. پشم را به هم گره می زنند تا از جدا شدن لایه ها جلوگیری شود.

غلتک مو بره دارای پشتی مصنوعی است که اجرای رنگ را سریعتر و راحت تر از سایر غلتک ها می کند. علاوه بر این، ماهیت نرم غلتک باعث می شود که غلتک در برجستگی ها قرار بگیرد و پلی اورتان به طور یکنواخت آزاد شود. با این حال، غلطک های مو بره گران هستند.

نکته: برای به دست آوردن بهترین نتیجه، همیشه غلتک های با کیفیت بالا را خریداری کنید که با نوع پلی اورتان مورد استفاده شما سازگار است.

مزایا و معایب استفاده از غلتک برای پلی اورتان

در اینجا مزایای استفاده از پلی اورتان با غلتک وجود دارد:

  • استفاده از غلتک پلی اورتان باعث صرفه جویی در وقت شما می شود زیرا فضای بیشتری را سریعتر پوشش می دهید.
  • یک غلتک رنگ پس از خشک شدن پلی یورتان، جای قلم مو را از خود باقی نمی گذارد.
  • استفاده صحیح از غلتک ها به شما یک روکش پلی اورتان صاف می دهد.
  • برای اعمال انواع پلی اورتان می توانید از همان غلتک استفاده کنید.
  • غلتک ها به دلیل کاربرد سریع برای دیوارها و کف های بزرگ ایده آل هستند.
  • شما می توانید سریعتر پلی اورتان را دوباره پوشش دهید.

در اینجا چند معایب استفاده از غلتک برای کاربرد پلی اورتان وجود دارد:

  • غلتک ها نمی توانند پلی اورتان را روی گوشه ها و منحنی ها اعمال کنند، بنابراین شما همچنان به یک قلم مو برای ریزکاری نیاز دارید.
  • غلتک های با کیفیت بالا گران هستند.
  • استفاده از غلتک برای اعمال پلی اورتان احتمال ایجاد حباب رنگ را افزایش می دهد.
  • قبل از استفاده از رنگ پلی اورتان با غلطک، باید آن را در الکل معدنی فرو کنید.